Door Anoniem
Een typische consument aan het woord. Ik hoor er alleen
niets over hoe een artiest geld kan verdienen. De rol van de
rechthebbende/platenmaatschappij (die zich m.i. veel meer
voor de reclame & marketing moet gaan inzetten) laat ik even
buiten beschouwing.
Waarom is het zo raar om rekening te houden met de rechten/wensen van
de consument? Volgens mij is dit de voornaamste reden voor het
instrorten van hun markt, omdat ze geen rekening met hun klanten houden.
Wat betreft de artiest, zij zouden hun geld met optredens kunnen
verdienen. Zoals in de geschiedenis altijd al gedaan werd, totdat een
technologische uitvinding (recorder/cassette) ze tijdelijk een tweede
inkomensborn gaf- die nu door een andere technologische uitvinding
(breedband) die weer verouderd is.
Als alle artiesten voor hun inkomen zouden moeten optreden, zouden
misschien ook de kaarten voor concerten weer kunnen dalen.
En waarom de platenmaatschappijen buiten beschouwing te laten - zij
vangen het grootste deel van het geld en schreeuwen altijd over 'copyright'
wanneer ze het over 'profitright' hebben.
Bovendien zijn zij degenen die voor een klimaat gezord hebben
waarien 'iedereen-altijd-alles' -de laatste hits moet hebben om 'erbij te
horen'zonder na te denken of hun doelgroep dat kon/wou betalen, om zo
veel mogelijk te verdienen.
Om nog maar niet te spreken van de afperspraktijken waarbij ze mensen
laten betalen voor hun dure (reclame)-videoclips zonder deze mee te
leveren of zelfs een keuze te bieden mèt of zonder videoclips.
Bovendien zouden ze hun muziek in meerdere formaten kunnen
aanbieden (cd, mp3, lyrics, video) wat misschien 1 of 2 cd's extra zou
kosten (€1-€2), op een cd van €40 te verwaarlozen.
Oftewel ze bienden een inferieur product aan (t.o.v. internet.) maar vragen
er wel een absurde prijs voor.
Om nog maar niet te spreken van de misbruik van hum monopolypositie in
de filmwereld, waar ze mensen verplichten waar ze hun DVD's kunnen
afspelen (regiocodes), en bovendien vaak *zelf* branders
verkopen/marketen (Sony, Philips).