Een ongelooflijk verhaal van een klant van de Citibank, die in een onschuldig moment "even wat geld" wilde pinnen bij een geldautomaat. De machine bleek echter niet bereid het geld van deze klant vrij te geven. Ook het opnieuw proberen (met de pincode) en inloggen lukte niet. Dan maar naar even geldautomaat bij een bank proberen. Ook daar keeg de volkomen verbouwereerde klant te zien dat hij door de geldautomaat botweg werd geweigerd.
Dan maar eens bellen met de Citibank. Die wist intussen via een supervisor te vertellen dat het geldautomatennetwerk in Rusland, Engeland en Canada was gecompromitteerd en dat de geldautomaten in die landen alle aanvragen van pinpasgebruikers blokkeerden. Criminelen hadden een groot aantal rekeningnummers en pincodes gegenereerd, maar dat was alles wat de klant kreeg te horen. Verder werd hem aangeraden dat hij "even" naar de VS moest reizen om een nieuwe PIN transactie met zijn pas mogelijk te maken.
Vervelend detail van het bovenstaande verhaal is, dat de pers geen melding van deze veiligheidsbreuk heeft gemaakt en dat in deze drie landen de klanten van verschillende banken niet in hun spaarrekeningen en gewone rekeningen konden komen. En dit allemaal dankzij een ernstige compromittering van een aantal landelijke netwerken van geldautomaten.
Met dank aan Peter V. voor het melden van dit nieuws
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.