image

Foute update Norton AntiVirus sloopt internetverbinding

vrijdag 17 maart 2006, 11:18 door Redactie, 8 reacties

Een update voor Symantec's Norton AntiVirus en Norton Internet Security software, heeft ervoor gezorgd dat sommige gebruikers van America Online geen verbinding meer met het internet konden maken. Het ging om een update van de intrusion prevention software die onderdeel van beide pakketten uitmaakt.

De update beschouwde verkeer van de AOL verbinding als een potentieel risico, aldus Symantec. Door de fout verloren AOL inbel abonnees hun verbinding, en konden AOL breedbandgebruikers geen AOL servers bereiken. De verkeerde update werd zeven uur na de ontdekking van Symantec's servers verwijderd en vervangen.

Eerder deze week zorgde een update van de McAfee virusscanner voor problemen. Door de update werden allerlei uitvoerbare bestanden, zoals excel.exe, setup.exe, uninstall.exe, shutdown.exe en reg.exe, opeens voor het W95/CTX virus aangezien en de bestanden in quarantaine geplaatst. Het ging om een "false positive" die door het installeren van een nieuwe signature, DAT 4715, veroorzaakt werd. Door de onterechte waarschuwing gingen sommige gebruikers zelfs tot het verwijderen van de "geinfecteerde" bestanden over.

Reacties (8)
17-03-2006, 11:35 door Anoniem
Je zou toch verwachten dat zulke bedrijven (Symantec / McAfee) alles goed
testen voor ze het in productie zetten... Kleine AV bedrijven lijken hier veel
minder last van te hebben... Ik hou het wel bij Kaspersky Internet Security
6.0, het is nog een beta product maar een stuk beter nu al dan die grote
bedrijven leveren... Geen tig MB aan installatie (13 Mb voor de hele suite)
en update's van een paar Kb en dat elke paar uur... ;-)
17-03-2006, 12:29 door Anoniem
Zulke bedrijven zouden eigenlijk een soort supercomputer
moeten hebben met een complete HDD in het RAM geheugen
waardoor ze binnen 10 seconden voor het online zetten van
een update een standaard Windows XP computer kunnen scannen.
Of iets dergelijks, dus dat ze meteen zien of ze false
positives hebben en daarvoor voorkomen dat klanten hier last
van hebben.
17-03-2006, 12:46 door Anoniem
Dit zelfde (of gelijkend) probleem anderhalve maand al
geconstateerd bij een klant, oplossing : Weg met Norton,
Mcafee erop
17-03-2006, 13:41 door Anoniem
Het begint er al aardig op te lijken dat antivirusproducten ERGER zijn dan
de meeste mensen als kwaal krijgen na besmetting.
17-03-2006, 15:27 door G-Force
Nou, dat is dan de eerste keer van Symantec en ik hoop ook
de laatste. Ik weet wel dat er erg veel getest wordt voordat
iets wordt vrijgegeven, maar dat het dan toch fout gaat is
wel erg vreemd. Zelf heb ik er geen last van gehad overigens.
17-03-2006, 16:23 door PietNL
Door Peter V.
Nou, dat is dan de eerste keer van Symantec en ik hoop ook
de laatste. Ik weet wel dat er erg veel getest wordt voordat
iets wordt vrijgegeven, maar dat het dan toch fout gaat is
wel erg vreemd. Zelf heb ik er geen last van gehad overigens.

AOL .... eerst fff lezen en dan pas een reactie plaatsen.

Grtzz, PietNL
17-03-2006, 16:52 door Anoniem
De strijd om de klanten zo goedkoop mogelijk producten te
leveren begint zijn vruchten af te werpen voor commerciele
bedrijven?!
17-03-2006, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem
Dit zelfde (of gelijkend) probleem anderhalve maand al
geconstateerd bij een klant, oplossing : Weg met Norton,
Mcafee erop

en dat wiste of plaatste laatst dus allerlei normale
bestanden in quarantaine. dat x vs y begint een beetje
irritant te worden, geen enkel programma is perfect.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.