Microsoft's entree op de security markt zorgt ervoor dat kleine aanbieders binnen twee jaar verdwenen zijn, aldus een analist van JupiterResearch. Deze zomer introduceert de softwaregigant haar Windows Live OneCare beveiligingsabonnement. Voor 50 dollar per jaar kunnen gebruikers 3 computers beschermen. Geeft men zich op voor 30 april, dan kost de software slechts 20 dollar voor een jaar. Een duidelijk signaal dat Microsoft via een agressieve prijsstelling marktaandeel wil veroveren, zegt analist Joe Wilcox.
En ook via Windows Vista zal het marktaandeel van Microsoft groeien. Hoewel men zich het niet kan veroorloven om het nieuwe besturingssysteem van allerlei security software te voorzien, zal het in beperkte mate wel aanwezig zijn. Als je het maar op genoeg plaatsen aanbrengt, heeft het uiteindelijk dezelfde functie als een virusscanner, gaat Wilcox verder.
Volgens de analist hoeven we alleen te kijken naar Windows Live Messenger om een voorproefje van de toekomst te krijgen. Deelt een gebruiker bestanden, dan verschijnt er een scanner die de inhoud op virussen controleert. Het mag dan geen volledige scanner zijn, het biedt wel functionele bescherming.
Toch is het beveiligingsabonnement van Microsoft en ook andere aanbieders niet zonder fouten. Vroeger betaalde je voor security software en kreeg je gratis updates. Nu moet je jaarlijks betalen, en als een gebruiker niet betaalt, dan krijgt hij geen updates. "Het grote security probleem is de consument, en Microsoft denkt dat het dit probleem moet oplossen".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.