image

Zfone voorkomt afluisteren door bemoeizuchtige overheid

maandag 3 april 2006, 14:35 door Redactie, 18 reacties

Bang dat de overheid, inlichtingendiensten of politie je telefoongesprekken afluisteren? Wees niet bevreesd, want PGP bedenker Phil Zimmermann heeft de oplossing. Al eerder kwam de Zfone van Zimmerman ter sprake. Nu is het tech-magazine Wired die de encryptie software probeerde. De open-source software beheert cryptographische handshakes, en versleutelt en ontsleutelt telefoongesprekken vanaf en naar de computer. De Zfone werkt eenvoudig en gebruikers hoeven niet van tevoren een sleutel uit te wisselen of lange passcodes af te spreken om het werkend te krijgen.

Zfone is ontworpen om met andere VoIP clients samen te werken die de SIP protocol standaard gebruiken, en is getest met clients zoals X-lite, Free World Dialup en Gizmo Project. De encryptie software van Zimmerman mag dan prima werken, alleen als mainstream VoIP providers het gaan gebruiken heeft het een toekomst. Anders blijft het net als PGP voor een kleine en selecte doelgroep. Een doelgroep die de afgelopen jaren wel groter is geworden. Zfone werkt met Mac OS en Linux, een Windows versie verschijnt deze maand.

Reacties (18)
03-04-2006, 15:41 door Anoniem
mooie ontwikkeling...
echter ik voorzie een klein nadeeltje... zal voor de
overheid namelijk wel een reden zijn om gebruik van
encryptie strafbaar te gaan stellen voor de gewone
sterveling onder het mom van terroristen bestrijding.
03-04-2006, 15:43 door gmlk
Zolang niet iedereen het voor elk gesprek gebruikt is het op zichzelf al verdacht
dat je dit gebruikt.
03-04-2006, 15:50 door Anoniem
Door gmlk
Zolang niet iedereen het voor elk gesprek gebruikt is het op
zichzelf al verdacht
dat je dit gebruikt.

Niet helemaal mee eens...
Je kan toch ook gewoon experimenteren ?

Wat is dat toch altijd met dit soort opmerkingen.. ?
Net iets als: "Als je niets te verbergen hebt..."
Wat een ONZIN!!
03-04-2006, 16:22 door G-Force
Zfone voorkomt afluisteren door bemoeizuchtige overheid

Ik hoop maar niet dat criminelen dit lezen.
03-04-2006, 17:15 door Anoniem
Door Peter V.
Zfone voorkomt afluisteren door bemoeizuchtige
overheid

Ik hoop maar niet dat criminelen dit lezen.

Denk je nu echt dat criminele communicatie afhankelijk is
van een stukje software.... hoe hebben ze het dan al die
tijd hiervoor geflikt ?
03-04-2006, 17:18 door SirDice
Door gmlk
Zolang niet iedereen het voor elk gesprek gebruikt is het op zichzelf al verdacht dat je dit gebruikt.
Waarom ben ik verdacht als ik mijn recht op privacy probeer te beschermen?
03-04-2006, 17:34 door Anoniem
Omdat het al zover is in nederland.......dat weet je toch
wel hopelijk...
03-04-2006, 17:57 door Anoniem
Door Anoniem
mooie ontwikkeling...
echter ik voorzie een klein nadeeltje... zal voor de
overheid namelijk wel een reden zijn om gebruik van
encryptie strafbaar te gaan stellen voor de gewone
sterveling onder het mom van terroristen bestrijding.


dat zou het zelfde zijn als dat je niet in je eigen taal zou
mogen praten ... en okay voor spreektaal zijn tolken
aanwezig, heeft de overheid ff pech dat zij die voor deze
encryptie niet heeft :p
03-04-2006, 18:56 door Anoniem
Door Peter V.
Zfone voorkomt afluisteren door bemoeizuchtige
overheid

Ik hoop maar niet dat criminelen dit lezen.


Ja hoor die zijn niet naar school geweest!!
Daarom zijn ze de misdaad in gegaan anders hadden ze wel een
vak geleerd!

alleen dan waren er weer een hoop mensen werkloos.

Trouwens waarom moet de overheid altijd van ons alles weten
maar vertelt zijzelf niet met wat voor duistere zaken zij
bezig mee zijn.

Nee het gaat goed op deze planeet

Big Brother is watching U

Burmees
03-04-2006, 19:57 door gmlk
8D

Wat ik verwoordde is waarschijnlijk hoe de AIVD het zal uitleggen (wegens
gebrek aan intelligentie waarschijnlijk).

@SirDice: Het recht op privacy vind ik erg belangrijk. Persoonlijk gebruik ik
ssh, gpg, vpn, etc.

@Anoniem: Het argument "Als je niets te verbergen hebt..." is onredelijk
omdat de overheid continue de wetgeving aanpast. Kijk maar na de
terrorisme wetgeving: Toen bleek dat de 'hofstadgroep' de wet niet had
overtreden paste men de wet aan om ze toch te kunnen veroordelen.

Natuurlijk moet er soms nieuwe wetgeving komen om in te spelen op
veranderende omstandigheden maar daar moet je hier voorzichtig mee
omgaan. Wellicht moeten we de wetgeving vereenvoudigen en de rechters
een beetje meer bevoegdheden geven om zelf keuzes te maken?

De geschiedenis zal het uiteindelijk leren, ik heb de juiste antwoorden ook
niet.
04-04-2006, 10:00 door Anoniem
Ach, geen enkel systeem is waterdicht, toch? :-)

Een beetje inlichtingendienst ligt hier niet wakker van.
04-04-2006, 10:38 door pipo
Door Anoniem
heeft de overheid ff pech dat zij die voor deze
encryptie niet heeft :p

Slaap lekker, encryptie staat onder zwaar toezicht van
internationale regeringen. Verdiep je eerst in de materie
voordat je een opmerking maakt.
04-04-2006, 10:41 door Anoniem
Ik persoonlijk vindt het toch wel prettig dat er zulk soort
software voor de thuisgebruiker op de markt komt, ik heb
niks te verbergen maar de overheid lapt
naar mijn menig alle privacy-belangen van de burger aan de
laars enkel om terroristische acties mee te voorkomen. Onzin
dus, terroristen maken volgens mij gebruk van andere
bronnen. De overheid denkt alles in de hand te hebben
om alles maar op te slaan, en te tracen, wat volgens mij
niet de oplossing is voor het probleem. Praten met mensen is
volgens mij meer een oplossing dat er steeds maar andere
dingen voor te bedenken. Laat de overheid en de AIVD eerst
maar eens hun spullen goed beschermen, zoals USB stick,
diskettes en labtops, die steeds maar kwijt raken. Stel er
raakt een database kwijt met al onze gegevens die dan ook op
straat komen te liggen. Ik met er niet aan denken. In de
huidige maatschappij wordt alles maar aan elkaar gekoppeld,
en alles wordt maar opgeslagen. Zeker nu de RFID tags op
gaan komen, blijft er niks meer van onze privacy over.

1984 komt steeds meer dichterbij.

Denk hier maar eens goed over na, er zullen altijd
voorstanders en tegenstanders blijven, maar als er zelf
slachtoffers ergens van bent piep je wel anders.
04-04-2006, 14:21 door gmlk
Terroristen kunnen makkelijker gebruik maken van een vreemde taal (farsi?) of
een oude taal (akkadisch?). Desnoods met [url=http://monolith.sourceforge.net/]
een xor er overheen[/url] kan niemand er achter komen.
04-04-2006, 16:44 door pipo
Door gmlk
Terroristen kunnen makkelijker gebruik maken van een vreemde
taal (farsi?) of
een oude taal (akkadisch?). Desnoods met
[url=http://monolith.sourceforge.net/]
een xor er overheen[/url] kan niemand er achter komen.

Ook jij denkt dus dat de geheime diensten liggen te slapen ?
05-04-2006, 02:52 door Anoniem
ja gelijk heb je.

in elk geval, een terrorist hoeft dit niet eens te
gebruiken, ze kunnen toch gewoon hun eigen software
ontwerpen. De overheid is zelf de terrorist.

Trouwens, een mooie film om te zien is V for Vendetta
05-04-2006, 09:30 door gmlk
Door pipo
Door gmlk
Terroristen kunnen makkelijker gebruik maken van een vreemde
taal (farsi?) of een oude taal (akkadisch?). Desnoods met
[url=http://monolith.sourceforge.net/]
een xor er overheen[/url] kan niemand er achter komen.
Ook jij denkt
dus dat de geheime diensten liggen te slapen ?
Nee.

Ik denk dat ze net als iedereen optimaliseren rond het gemiddelde en zich
voornamelijk voorbereiden op de vorige "oorlog".

Het zou mij zeer verbazen als hun HR beleid zelfs maar in de buurt zou
komen van het niveau van bijvoorbeeld Google.

Het voorbeeld die ik aanhaalde zou beteken dat ze in staat zouden moeten
zijn om een willekeurig bericht op te merken in een zee van berichten. Een
bericht dat statistisch op ruis lijkt. Ze moeten dan dit bericht ondanks een
onbekende encoding, file-format en een xor met onbekende data weer
leesbaar kunnen maken, terwijl ze ondertussen de taal moeten herkenen
waar het in geschreven is en het vertalen.

Mensen die dit kunnen doen zijn zo geniaal, zo niet knots gek. De kans dat
het AIVD genoeg geld of secundaire voordelen bied om hun in dienst te
nemen wordt daarmee erg klein lijkt mij.
29-08-2008, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem
Door Peter V.
Zfone voorkomt afluisteren door bemoeizuchtige
overheid

Ik hoop maar niet dat criminelen dit lezen.


Ja hoor die zijn niet naar school geweest!!
Daarom zijn ze de misdaad in gegaan anders hadden ze wel een
vak geleerd!

alleen dan waren er weer een hoop mensen werkloos.

Trouwens waarom moet de overheid altijd van ons alles weten
maar vertelt zijzelf niet met wat voor duistere zaken zij
bezig mee zijn.

Nee het gaat goed op deze planeet

Big Brother is watching U

Burmees


Gay
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.