Uit evaluatie van de aftapwetgeving blijkt dat internet- en telefonieaanbieders in Nederland veel opdrachten tot aftappen van justitie krijgen waarin fouten zitten. Hierdoor worden soms de verkeerde personen afgetapt, bijvoorbeeld het slachtoffer in plaats van de dader. Ook stuurt justitie opdrachten die mogelijk onrechtmatig zijn naar de aanbieders.
Internetprovider XS4ALL heeft daarom in een brief aan de Tweede Kamer gepleit voor meer controle en transparantie bij het aftappen van telecommunicatie. In de brief wordt aangedrongen op op publieke statistieken over het aantal taps. Minister Donner weigert vooralsnog deze cijfers te publiceren.
De provider is van mening dat statistieken over het aftappen onderdeel uitmaken van een adequate verantwoording van de noodzaak en het nut van aftappen richting Parlement en burger. Aftappen maakt immers een grote inbreuk op de privacy van burgers. De cijfers kunnen bovendien meer duidelijkheid geven over de effectiviteit van het aftappen.
Er wordt ook gepleit voor het afschaffen van de verplichting tot aftapbaarheid bij de introductie van nieuwe en innovatieve diensten. Volgens XS4ALL remt de huidige verplichting om elke nieuwe dienst vanaf de invoering aftapbaar te maken, de innovatie in de telecommunicatie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.