image

Gartner: IT-afdeling moet gebruikers meer vrijheid geven

woensdag 8 november 2006, 10:50 door Redactie, 9 reacties

IT-afdelingen moeten een deel van hun controle en verantwoordelijkheid bij de gebruiker leggen, zodat er aan belangrijke projecten gewerkt kan worden die de onderneming moeten verbeteren, zegt onderzoeksbureau Gartner.

Volgens Gartner zijn veel van de taken binnen de IT-afdeling van kritiek belang voor de organisatie, maar moeten bedrijven de realiteit en kansen zien als je gebruikers zelf hun gang laat gaan.

Het is geen oproep voor totale chaos, maar gebruikers gaan steeds vaker hun eigen weg op het bedrijfsnetwerk en als het om IT gaat. Uit onderzoek zou blijken dat 29% van de werknemers hardware op het bedrijfsnetwerk gebruikt die geen eigendom van het bedrijf is. Een percentage dat in 2008 naar 42% is gegroeid. Gartner noemt dit "consumerisation".

"Bedrijven moeten begrijpen wat consumerisation doet met hun klanten, en begrijpen dat de regels voor distributie veranderd zijn en daarmee ook de traditionele methodes voor het opzetten en beheren van IT systemen" zegt analist Steve Prentice.

Reacties (9)
08-11-2006, 12:49 door Gargantua
Soms zijn IT-afdelingen zo conservatief in de ondersteuning
van hardware of wars van afwijkende apparatuur (wat de boer
niet kent vreet em niet) dat ze de gebruiker wel dwingen om
privé hardware binnen het bedrijfsnetwerk te gebruiken
(alhier is ICT nog al Apple-foob, wij zijn eigenwijs danwel
soms gedwongen om Apple's te gebruiken vim aangesloten
apparaten).

Daarnaast is het gros vd gebruikers ook volwassen genoeg om
te kunnen weten wat wel en niet kan binnen een bedrijfs
omgeving. Binnen onze afdeling is de gebruiker vd pc zelf
verantwoordelijk voor door hem/haar geinstalleerde extra
software (anders dan de standaard kantoor applicaties).
Dit wil niet zeggen dat iedere software zondermeer is
toegestaan, maar in ieder geval hoeft de lokale beheerder
niet voor iedere scheet op te draven.
08-11-2006, 19:26 door Anoniem
Door Gargantua
Soms zijn IT-afdelingen zo conservatief in de ondersteuning
van hardware of wars van afwijkende apparatuur (wat de boer
niet kent vreet em niet) dat ze de gebruiker wel dwingen om
privé hardware binnen het bedrijfsnetwerk te gebruiken
(alhier is ICT nog al Apple-foob, wij zijn eigenwijs danwel
soms gedwongen om Apple's te gebruiken vim aangesloten
apparaten).

Daarnaast is het gros vd gebruikers ook volwassen genoeg om
te kunnen weten wat wel en niet kan binnen een bedrijfs
omgeving. Binnen onze afdeling is de gebruiker vd pc zelf
verantwoordelijk voor door hem/haar geinstalleerde extra
software (anders dan de standaard kantoor applicaties).
Dit wil niet zeggen dat iedere software zondermeer is
toegestaan, maar in ieder geval hoeft de lokale beheerder
niet voor iedere scheet op te draven.

Aha, gebruikers houden zich per definitie dom als de
systeembeheerder voorbij schuift. Zodra hij zijn hielen
licht , komen de illegale cd's uit het broodtrommeltje.
Flauwe grappen/plaatjes per email heen en weer, hier en daar
een porno peeper. Zeuren tegen de baas dat de PC langzaam
zijn en een nieuwere willen dan de collega's.
Bij ontvangen van een virus gewoon klikken en PC's besmetten.
Reageren op SPAM. Gevolg een vollopende emailserver.

Zoveel mogelijk in de emailbox en op de server bewaren
totdat het fout gaat en dan vooral zeuren over een K*T
systeem bij de manager, niets belangrijks afdrukken.
Wachtwoorden kwijtraken na een weekje vakantie.

En U durft te zeggen dat gebruikers meer ruimte moeten
krijgen en zelf wel kunnen bepalen wat binnen het bedrijf
gebruikt kan woorden ???

En nog steeds moet de systeembeheerder vrolijk blijven.
Hmmmm....
09-11-2006, 09:26 door d.lemckert
Hmm... _Gebruikers_ die meer vrijheden moeten krijgen op een
_bedrijfs_netwerk_?

Omdat ze zelf heel goed weten wat wel en niet kan, zoals Gargantua stelt?

Absoluut mee oneens!

Wanneer krijgt iedereen nu eens tussen de oren dat het GEREEDSHAP is,
ter beschikking gesteld door de werkgever om JE WERK TE DOEN. Op de
manier, binnen de policies die door diezelfde WERKGEVER gesteld zijn.
Niet om mee te spelen, camera's te koppelen, op internet te surfen zonder
proxies en portfiltering (zodat je lekker kan MSN'en wat de baas niet goed
vindt en dus AFGESLOTEN heeft) etc etc etc

Zie je de discussie op het bouwterrein al?
- "Nah Baas, Ik vin' die DeWalt boormasjien helemaal niks. Ik werk met
Bosj. Ik weet ech wel wat het beste is, en kan bes!'
Weet je wat er met een dergelijke bouwvakker gebeurt: Af door de poort,
geen opzichter die dat accepteert!

Het gaat er niet om, dat de IT afdelingen gebruikers willen pesten. Het
heeft alles te maken met het auditable zijn van een bedrijf. Als iedereen
gewoon zijn gang gaat, is op geen enkele manier een sluitende
boekhouding te realiseren, gaat de accountant over de zeik, geeft geen
verklaring af en de fiscus gaat dan maar inschatten wat je werkelijke omzet
is geweest en daarop belasten! Goed voor je vermogen, aandeelhouders
en als belangrijkste: de werknemers zelf. Wanneer de tent failliet verklaard
wordt, omdat ze de fiscus niet kunnen betalen gaat iederen naar huis...

HEB JE DAN JE ZIN?


sheesh.....

[/rant]
09-11-2006, 10:35 door Anoniem
Het hangt allemaal af van de binnen een organisatie
afgesproken verantwoordelijkheden. Als de it-afdeling alle
werkplekken volledig beheert, moeten gebruikers daar niet
zelfstandig vanalles aan kunnen veranderen. En bij problemen
herstel je de standaard-situatie en zoekt de gebruiker het
verder zelf uit. Tenzij meer inspanning is overeengekomen.
Uitzonderingen moeten mogelijk zijn, er zijn genoeg
applicatiebeheerders en andere power users, die
verantwoordelijk met de gereedschappen omgaan.
Helaas zien veel beheerders de gebruikers vooral als lastig.
Ze verliezen dan hun dienstverlenende rol een beetje uit het
oog. Maar daar zijn managers voor.
09-11-2006, 11:32 door Anoniem
eerst zeggen dat gebruikers meer vrijheid moeten krijgen en
later gaan zeuren dat ze hun zaakjes qua veiligheid niet in
orde hebben. natuurlijk moeten ze wel wat flexibel zijn,
maar het wordt er wel lastiger op als gebruikers volledige
vrijheid krijgen.
09-11-2006, 11:43 door Anoniem
Maar daar zijn managers voor.

En manager die toezicht moet handhaven op werknemers of een afdeling
noem ik nog al veel gevraagd.Want hoe wil je werknemers hun werk laten
uitvoeren waneer regels verspoeld worden.Hierdoor krijg je alleen maar
conflict situaties op de werk vloer wat onodig is en simpel te verkomen
door dit niet toe te laten.
09-11-2006, 13:43 door Anoniem
Door d.lemckert
Hmm... _Gebruikers_ die meer vrijheden moeten krijgen op een
_bedrijfs_netwerk_?

Omdat ze zelf heel goed weten wat wel en niet kan, zoals Gargantua stelt?

Absoluut mee oneens!

Dennis, het gaat erom dat er zaken nodig zijn om het bedrijf te voeren,
maar dat de IT afdeling niet thuis geeft of er te lang over doet om een en
ander te implementeren. IT is uiteraard geen doel, maar een middel. Het
klinkt alsof je het tot doel verheven hebt.

Het doel van een onderneming is winst maken. Dat gaat nu eenmaal
boven de werkwijze van een vastgeroeste IT afdeling.
09-11-2006, 14:52 door d.lemckert
Door Anoniem
Dennis, het gaat erom dat er zaken nodig zijn om het bedrijf te voeren,
maar dat de IT afdeling niet thuis geeft of er te lang over doet om een en
ander te implementeren. IT is uiteraard geen doel, maar een middel. Het
klinkt alsof je het tot doel verheven hebt.

Het doel van een onderneming is winst maken. Dat gaat nu eenmaal
boven de werkwijze van een vastgeroeste IT afdeling.

Dat was in essentie ook de strekking van de rant. Blijkbaar niet duidelijk,
dus even overnieuw:
IT is een middel.. Gereedschap. Daar ben ik het volkomen met je eens.

Veelal is het echter zo, dat de IT afdeling, net als de rest van een
organisatie (hoop ik tenminste) gestuurd wordt door beleid. Een IT afdeling
is vaak niet 'vastgeroest' zoals je aangeeft, maar wordt gestuurd door het
management. Wanneer een IT afdeling dus achterloopt op de
ontwikkelingen en dus niet de mooie nieuwe speeltjes ondersteunt die de
consument voor zichzelf thuis kan aanschaffen en op de zaak ook wil
gebruiken, heeft dat veelal te maken met het feit dat het niet mag... van de
baas... Het zijn tenslotte zijn middelen en niet die van de gebruiker....

Om van de ellende af te komen en de losse gebruiker maar zijn zin te
geven, zoals Gartner beweert is dus de omgekeerde wereld. De gebruiker
op de hoogte stellen van de do's en don'ts lijkt me nuttiger, plus een
sanctiebeleid uiteraard, anders heeft het nog geen zin.

Wanneer er zaken nodig zijn om het bedrijf te voeren, heb je als
medewerker de nuttige taak het management daarvan te overtuigen.
Wanneer zij over de brug zijn, kan het beleid worden aangepast en de zaak
over een andere boeg worden gegooid.
Tja, dat kost tijd. Een bedrijf dat niet in de state-of-the-art research &
development zit zal denk ik niet gebaat zijn met iemand die als een
heatseeker de laatste high-tech speelgoed naar binnen haalt en daarmee
de bedrijfsprocessen gaat frustreren.

Het domweg zelfstandig installeren van allerlei muck 'omdat dat véél
handiger is dan de tools die IT indersteunt' blijft in mijn optiek stompzinnig
gedrag en daar is de toko niet mee gediend.
09-11-2006, 17:15 door Anoniem
Het domweg zelfstandig installeren van allerlei muck 'omdat dat
véél
handiger is dan de tools die IT indersteunt' blijft in mijn optiek stompzinnig
gedrag en daar is de toko niet mee gediend.

Tevens komt dan het security beleid in gevaar.Want alles iedere maar kan
installeren wat die zelf wil is er totaal geen controlere meer.poorten die
doelgericht of onbewust open kunnen gaan virussen die erop kunnen
komen.Het wordt dus nog moeilijker voor een systeembeheerder en de
iritatie zou alleen maar toenemen tussen het personeel/mangers en
systeembeheer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.