image

De lol van 18 dagen onbeschermd internetten

woensdag 31 mei 2006, 17:08 door Redactie, 17 reacties

Er zijn maar weinig mensen die bewust hun computer met allerlei virussen en malware laten infecteren, bewust bijlages openen en virusscanners uitschakelen, maar Steve Knopper wilde eens kijken hoe het is om 18 dagen onbeschermd te internetten. Knopper gooide alle remmen los, downloadde Kazaa en startte een waar klikfestijn. De PC veranderde snel in een supermagneet voor virussen, pop-ups en talloze spamberichten, die knopper uiteindelijk doen besluiten om de PC terug naar Dell te brengen. Die zien er echter geen heil in en geven het advies om de computer te formatteren en opnieuw te installeren.

Reacties (17)
31-05-2006, 17:21 door Anoniem
En was het nut hiervan? Het kon ook in 1 dag, toch?
31-05-2006, 18:15 door Anoniem
Wat was het nut nu van dit te doen?
31-05-2006, 18:18 door Anoniem
Moest meer gebeuren - zodra Dell er een Hell in ziet - zullen ook grote
bedrijven misschien er geld in zien door de kosten van zulks te drukken.

Yippiyahee - Pickup and Return
31-05-2006, 19:17 door wimbo
dat die PC het toch nog 18 dagen (sort of) heeft
volgehouden.....
31-05-2006, 19:30 door Anoniem
Day 11: Incredibly, the Dell boots up. I've gotten some
strange attachments that Yahoo, Outlook, and Eudora won't
let me open. I try copying some from my regular computer
to the Dell using an external drive.
Nothing.

ohoh,.. dat is niet zo slim!
31-05-2006, 20:54 door Anoniem
Ter aanvulling op het artikel: dit betreft Windows machines.....

Zelfs een ongepatchte Linux, Mac o.i.d. machine houd het minimaal
10 maal zo lang uit.
31-05-2006, 21:52 door Anoniem
En nu datzelfde nog eens maar dan met iets anders dan
Windóós. Jammer eigenlijk dat Dell de moeite niet neemt
alles te gaan scannen en probeert ff wat schoon te vegen.
31-05-2006, 22:44 door Constant
Doet me denken aan de privé pc van een inmiddels ex-collega, ik ging even
helpen en vond met adaware 500 stuks spyware en tig virussen. Een
week later was de pc weer helemaal vervuild, tegen sommige gebruikers
zijn geen antivirus pakketten opgewassen.
01-06-2006, 00:24 door Jachra
Door Constant
Doet me denken aan de privé pc van een inmiddels ex-collega,
ik ging even helpen en vond met adaware 500 stuks spyware en tig
virussen. Een week later was de pc weer helemaal vervuild, tegen sommige
gebruikers zijn geen antivirus pakketten opgewassen.

Constant, gebruik andere software. Adaware is een bijzonder
slecht pakket. Maar je hebt wel gelijk, sommige mensen klikken letterlijk
op alles. Noob-rechten zouden ze eens moeten inbouwen.
01-06-2006, 08:21 door Anoniem
...die knopper uiteindelijk doen besluiten om de PC
terug naar Dell te brengen. Die zien er echter geen heil in
en geven het advies om de computer te formatteren en opnieuw
te installeren.
Dit zegt op zich ook niets. Ik heb een week op de helpdesk
van Dell gezeten. Daar geven ze 9 van de 10 telefoontjes de
tip om te formatteren. Ik ben ook weggegaan omdat ik als
beginnende IT'er mijzelf te ervaren vond om iedereen aan te
raden systemen opnieuw in te richten...
01-06-2006, 09:53 door Anoniem
Door Anoniem
...die knopper uiteindelijk doen besluiten om de PC
terug naar Dell te brengen. Die zien er echter geen heil in
en geven het advies om de computer te formatteren en opnieuw
te installeren.
Dit zegt op zich ook niets. Ik heb een week op de helpdesk
van Dell gezeten. Daar geven ze 9 van de 10 telefoontjes de
tip om te formatteren. Ik ben ook weggegaan omdat ik als
beginnende IT'er mijzelf te ervaren vond om iedereen aan te
raden systemen opnieuw in te richten...

Arrogant en kortzichtig. Windows is na een flinke besmetting
echt niet betrouwbaar schoon te maken, nog los van het feit
dat gebruikers daar kennis en kunde voor missen. Een
herinstallatie is de snelste (goedkoopste) manier om
Windows-problemen op te lossen.
01-06-2006, 10:14 door Constant
Door Anoniem
Door Anoniem
...die knopper uiteindelijk doen besluiten om de PC
terug naar Dell te brengen. Die zien er echter geen heil in
en geven het advies om de computer te formatteren en opnieuw
te installeren.
Dit zegt op zich ook niets. Ik heb een week op de helpdesk
van Dell gezeten. Daar geven ze 9 van de 10 telefoontjes de
tip om te formatteren. Ik ben ook weggegaan omdat ik als
beginnende IT'er mijzelf te ervaren vond om iedereen aan te
raden systemen opnieuw in te richten...

Arrogant en kortzichtig. Windows is na een flinke besmetting
echt niet betrouwbaar schoon te maken, nog los van het feit
dat gebruikers daar kennis en kunde voor missen. Een
herinstallatie is de snelste (goedkoopste) manier om
Windows-problemen op te lossen.
Ehm, de reageerder verzet zich tegen het standaard antwoord dat
formatteren de oplossing is voor alle computerproblemen. Wellicht dat van
de 10 telefoontjes er 1 over virusbesmetting ging en de rest over corrupte
drivers etc. Dan is een driver update aan te raden boven een format.
01-06-2006, 10:27 door Anoniem
http://en.wikipedia.org/wiki/Least_User_Access


Dan heb je geen spyware programma's nodig. Je gaat toch ook geen X
opstarten als root, net zo dat je niet moet internetten als een
administrator/poweruser. Je browser heeft net zo veel (zo weinig) rechten
als degene die aangelogt is
01-06-2006, 11:20 door jeed
Door Constant
Doet me denken aan de privé pc van een inmiddels ex-collega,
ik ging even
helpen ....
Ook ik ging helpen want de PC stond regelmatig vast. Ik vond
talloze virussen en spyware. Daarna werd ik gebeld dat de PC
regelmatig vastsloeg. Was dus de laatste keer dat ik daar
achter de computer kroop.
01-06-2006, 13:58 door Leopard
Door Anoniem
Wat was het nut nu van dit te doen?

het heeft totaal geen nut. hij had waarschijnlijk aandacht
te kort.
01-06-2006, 14:32 door SirDice
Door Anoniem
Je gaat toch ook geen X opstarten als root, {...}
Slecht voorbeeld... X start namelijk altijd als root... (X is suid root)

Maar verder heb je wel gelijk ;-)
01-06-2006, 19:07 door Anoniem
@SirDice


Slecht voorbeeld... X start namelijk altijd als root... (X
is suid root)

Ten eerste is X niet een ding.
Vooraf start XFS alsvolgt: xfs -droppriv -daemon
Het -droppriv laat xfs als non-root user draaien
(http://www.xfree86.org/current/xfs.1.html).

Vervolgens start je, als gebruiker, startx.
Startx draait vervolgens ook met beperkte rechten (maar houd
me ten goede, ik moet het eigenlijk nog uitzoeken).

Ik zou niet weten hoe dat in Vista geregeld is....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.