Archief - De topics van lang geleden

Nederlandse bedrijven gaan zorgvuldig met klantgegevens om

28-06-2006, 10:58 door Redactie, 15 reacties

Terwijl er in Amerika elke week weer een bedrijf of ministerie in het nieuws komt omdat het de gegevens van duizenden klanten of burgers op straat heeft laten slingeren, lijken dit soort incidenten in Nederland niet plaats te vinden.

Soms lees je dat een website niet goed beveiligd is, maar vervelende incidenten zoals het verliezen van laptops met de gegevens van 28.000 matrozen, 13.000 ambtenaren, 930.000 verzekerden, 26,5 miljoen veteranen en 196.000 HP werknemers om er enkele te noemen, zijn hier nog niet voorgekomen.

Het kan ook zijn dat bedrijven waar dit wel voorkomt hun mond houden en klanten niet inlichten, toch lijkt het erop dat bedrijven en ministeries (politie en defensie nagelaten) niet zo slordig zijn als hun Amerikaanse tegenhangers. Onze stelling luidt derhalve: Nederlandse bedrijven gaan zorgvuldig met klantgegevens om

Reacties (15)
28-06-2006, 11:18 door Anoniem
Het is niet zo interessant als dit gebeurd voor de media. Tegen de
overheid aan trappen is veel interessanter.

En wat noem je zorgvuldig? Er is een levendige handel in klantbestanden,
klantgegevens. Nog los van diefstal (komt ook voor).

Daarnaast slaan ze alles op. Kijk eens wat een Claritas uit gegevens weet
te halen (van je geloof, je sport t/m je tuin oppervlak).

Je kan zo een foto oproepen van ieder huis om te zien wat er voor een auto
voor de deur staat... etc..
28-06-2006, 11:36 door Anoniem
Het is zeer onwaarschijnlijk dat Amerikaans bedrijven
structureel veel slordiger zijn met persoonsgegevens dan
Nederlandse bedrijven. Amerikaans bedrijven hebben echter de
plicht om melding te maken van verlies of diefstal en daar
wordt veel minder gedoogd dan in Nederland.

Ik vermoed dat Nederlands bedrijven èn overheden alles stil
houden.
De situatie zou dus wel eens erger kunnen zijn dan in Amerika.

Verder maak ik al bijna 20 jaar kleine kenmerkend foutjes in
mijn persoons en adresgegevens en die foutjes duiken uit de
meest vreemd hoeken weer op. Dus afgezien van verlies en
diefstal is de verkoop van gegevens waarschijnlijk nog een
veel groter probleem.

gr. Adam
28-06-2006, 11:36 door Anoniem
Ik zou er geen vergif op in willen nemen... Ik denk dat (1) we niet veel meer
doen aan versleuteling van laptops/USB dan in de VS en (2) het bewustzijn
van gebruikers hier niet groter is dan in de VS. Bovendien zijn NL
organisaties niet verplicht verlies van persoonsgegevens te melden zoals
in de VS wel het geval is. Datgene wat hier in de media verschijnt mag
daarom mijns inziens als het topje van de ijsberg worden beschouwd.

Verder loop ik al vele jaren rond bij diverse overheid en commerciele
organisaties en weet dat het bij veel organisaties belabberd is gesteld met
de toegangscontrole op persoonsgegevens. M.a.w. er zijn weinig
organisaties waar de gemiddelde medewerker niet het
hele 'klanten'bestand met bijbehorende dossiers kan raadplegen, dus een
medewerker van een verzekeringsmaatschappij in Heerlen kan precies
zien welke behandelingen ik in het ziekenhuis heb ondergaan, ook al is er
geen enkele reden waarom die medewerker die gegevens in zou moeten
kunnen zien.

Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft binnen dit hele bestel
jammer genoeg weinig kracht om zaken aan de kaak te stellen, c.q. doet
veel te weinig om zaken aan te pakken, c.q. een voortrekkersrol te nemen
in verbeteringen (organiseer eens een werkgroep oid met de grootste
gegevensverwerkers van het land: ministeries, banken/verzekeraars,
zorgsector, ...).

NOOT VOOR DE REDACTIE: Overigens denk ik dat we het moeten hebben
over 'persoonsgegevens', en niet over 'klantgegevens' zoals in de kop van
het artikel staat, ook al zijn wij sinds enkele jaren bijv. 'klant' bij de
Belastingdienst, UWV en allerlei andere organisaties die menen iets van
ons te willen, ons de verschillende soorten regels voorschrijven of aan wie
wij ons met ons burgerlijke gedrag moeten verantwoorden...
28-06-2006, 11:52 door inglorion
Ik geloof niet dat nederlandse bedrijven zorgvuldig met
klantgegevens omgaan. Als ik zie hoe slecht ze de zaak soms
beveiligd hebben, dan geloof ik geen ogenblik dat
klantgegevens daar veilig zijn. Ik heb echter de indruk dat
veel nederlanders er niet zo veel om geven. Amerikanen zijn
vaak veel meer gesteld op hun privacy. Daarnaast is het ook
nog zo dat amerikaanse bedrijven vaan je social security
nummer vragen, waar je _erg_ veel mee kan. Dus dan is het
ook veel erger als die gegevens op straat komen te liggen.
28-06-2006, 12:29 door Anoniem
En afgezien van de door anderen al gemelde verschillen tussen NL en de
USA: ook met het opzettelijk onzorgvuldig omgaan met gegevens zie ik
weinig verschil tussen bv. een AT&T die alles doorgeeft aan de NSA, en
een Europese club van banken die alles doorgeeft aan de USA.
28-06-2006, 12:51 door rberkers
Ik spreek vaak Amerikanen, zakelijk en privé. Ik denk niet
dat deze meer op hun privacy zijn gesteld dan wij.

Ik weet zeker dat veel bedrijven bar weinig aan beveiliging
van klantgegevens doen.
Ik ken bedrijf waar op de laptops van de vertegenwoordigers
het complete klantbestand staat met omzet-gegevens en alles
wat je maar kunt bedenken. Heb eens voorgesteld om dat beter
te beveiligen. Dat was fout.. dat kost geld en is zo
omslachtig... en de heren vertegenwoordigers zijn zo
voorzichtig met hun laptops (liggen 99% van de tijd in hun
auto).

Rob.
28-06-2006, 13:11 door SirDice
Het is vaak een simpel rekensommetje.. Ze kunnen 5 miljoen verdienen met een bepaalde site. Het kost een miljoen om die site op te zetten (met klantgegevens).. Nog eens 2 miljoen om het spul fatsoenlijk te beveiligen... Die 2 miljoen 'extra' aan beveiliging wordt niet gedaan omdat het risico dat het mis gaat relatief klein is. Bovendien betalen ze gewoon 3 miljoen om de schade te dekken als het mis gaat..

En ging het goed, 4 miljoen winst. Ging het per ongeluk toch fout (hele kleine kans) toch nog een miljoen winst.
28-06-2006, 13:48 door Anoniem
Het "nieuwe" OV chipkaartje dat in NL zal worden ingevoerd bestaat
al jaren in Japan / China (en andere "toekomstige" totalitaire staten)

Dat OV systeem zal identiteitdiefstal in de hand werken.....
Niet integere medewerkers die OV gegevens doorverkopen aan
criminelen waarmee OV kaarten worden nagemaakt.

Helemaal "lastig" word het voor de burger als deze moet gaan
aantonen dat zijn/haar OV kaartje NIET vervalst is en dat de
crimineel die met zijn/haar vervalste OV kaartje reizigers berooft of
de zakken rolt de schuldige is.
Omgekeerde bewijslast word "ons" heel langzaam en vrijwel
onzichtbaar door de strot geschoven met de invoering van dit soort
systemen. De legitimatieplicht is hier een goed voorbeeld van.
Dat "hoort" nu eenmaal bij totalitaire regimes / staten.

Kijk NU al naar het aantal onschuldige verdachten die slachtoffer zijn
van betaalpas scimmers. Ook daar geld de omgekeerde bewijslast
al, de "klant" moet kunnen aantonen dat deze niet op de plaatsen is
geweest waar de gescimde betaalpas word misbruikt.

Uiteindelijk WIL / MOET je dan als onschuldige verdachte AL of veel
van je privacy "vrijgeven" om je onschuld aan te tonen............
Anders ben je schuldig tenzij het tegendeel bewezen is..!

En als AIVDers al gegevens verkopen........................ BRRRRR..

B
28-06-2006, 21:16 door Anoniem
Klantgegevens die doorverkocht worden zonder dat klanten
hierover informatie krijgen gebeurt in Nederland massaal.
Zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan doen bedrijven hier
alleen als ze er zelf beter van worden.
29-06-2006, 09:00 door Anoniem
Je verbaast je hoe vaak Homer J Simpson post krijgt in mijn postbus...
AS
29-06-2006, 09:47 door fd0
bedrijven gaan niet zorgvuldig om met
klant-/persoonsgegevens, behalve zorgvuldig voor zichzelf zorgen
30-06-2006, 01:13 door Anoniem
Door Anoniem
Je verbaast je hoe vaak Homer J Simpson post krijgt in mijn
postbus...
AS

@AS
;) En ik maar wachten op een "inhoudelijk" antwoord van
Homer...
30-06-2006, 11:20 door Anoniem
Hier niet voorgekomen? Ha-hum. AIVD, MIVD, KLPD, RID om maar
eens wat te noemen. Het Leendesk.nl-debâcle, is dat ook al
vergeten?

Redactie, iets beter speuren hoor!
03-07-2006, 10:21 door Anoniem

Goede voorbeelden. Wat mij opvalt is dat er hier veel mensen de overheid
in de discussie betrekken. Terwijl er toch duidelijk over Nederlandse
bedrijven wordt gesproken.

In de media is het vooral de overheid die het op dit gebied te verduren
krijgt. Een gewillig slachtoffer dat zich niet snel zal verweren. Dat wil niet
zeggen dat er bij bedrijven niets aan de hand is zoals de voorbeelden
getuigen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.