Internet security software voor consumenten heeft jaren lang uit twee smaken bestaan, je kocht of een rode of een gele doos. Elk jaar probeerden kleinere spelers zoals CA, F-Secure, Panda of Trend Micro om met lagere prijzen marktaandeel te veroveren, maar deze tactiek heeft nooit gewerkt, aangezien Symantec en McAfee nog steeds aan de top staan.
Er is geen twijfel dat de komst van Microsoft ervoor zorgt dat deze status quo gaat veranderen. De softwaregigant zal volgens kenners in het eerste jaar waarschijnlijk een marktaandeel tussen de 0% en 20% veroveren. Microsoft zal de concurrentie niet "Netscapen", maar de grotere spelers zullen met lagere marges moeten leren leven.
Uiteindelijk zijn het dan ook de consumenten die de grote winnaar zullen zijn. De prijsoorlog van Microsoft zorgt ervoor dat ook andere aanbieders hun prijzen moeten verlagen. Daarnaast kunnen we betere functionaliteit en meer innovatie verwachten, aldus Jon Oltsik.
Aangezien Microsoft op deze markt nog geen grote speler is, zal het straks op de kwaliteit van haar software beoordeeld worden. Dit biedt ruimte voor concurrentie en geeft consumenten betere security software.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.