image

Kevin Mitnick 12 jaar geleden gearresteerd

donderdag 15 februari 2007, 12:41 door Redactie, 21 reacties

Het is op de dag nauwkeurig precies 12 jaar geleden dat de FBI Kevin Mitnick arresteerde wegens het hacken en stelen van bedrijfsgegevens van Motorola, Nokia, Novell, Sun en andere bedrijven. Uiteindelijk bracht hij vijf jaar achter de tralies door, waarvan acht maanden in eenzame opsluiting. Voordat de hacker berecht werd zat hij vier jaar zonder proces vast.

De strafmaat die Mitnick kreeg was opmerkelijk genoeg zwaarder dan de straf voor moord. Voor het kopiëren van broncode van besturingssystemen werd hij zelfs veroordeeld zonder proces. Om deze onrechtvaardige behandeling aan de kaak te stellen werd de 'Free Kevin' beweging opgericht. Hackers magazine 2600 maakte een 2 uur durende documentaire genaamd "Freedom Downtime", waarin de zaak belicht werd.

Na zijn vrijlating in 2000 startte Mitnick als beveiligingsconsultant en richtte zijn eigen bedrijf op, genaamd Defensive Thinking. De website werd echter meerdere malen gehackt. Mitnick maakt nog steeds van zijn status als bekendste hacker ter wereld gebruik om lezingen over social engineering te geven.

In 2004 organiseerde Security.NL een prijsvraag waarbij lezers een door Mitnick gesigneerd T-shirt konden winnen:


Met dank aan Wired en Wikipedia.
Reacties (21)
15-02-2007, 12:53 door Walter
What's your password?? ;-)
15-02-2007, 13:25 door Anoniem
Het is gewoonlijk om na 12,5 jaar wat te vieren, niet bij
12. En ik ben blij te kunnen spreken over vieren, want het
was geen lieverdje.
15-02-2007, 13:38 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
15-02-2007, 13:39 door awesselius
Ik vind, dat na zijn vrijlating, hij iets 'nuttigs' is gaan
doen met zijn kennis. Hij is gestraft geweest voor zijn
daden en maakt zich weer nuttig in de maatschappij. Het
stempel 'hacker' zal hij altijd wel houden, maar dat is niet
gelijk aan 'dief' of 'pedofiel'.

Er zijn zat mensen die vroeger op het randje van de wet
hebben gehandeld en daar soms voor gepakt zijn. Maar van
verschillende mensen kun je tenminste nog wat leren. Een
misdaad maakt je nog geen slecht mens zeg maar, maar dat
vergeet men te vaak.

Hij staat wel op het lijstje van mensen die ik ooit een keer
zou willen spreken.....

- Unomi -
15-02-2007, 13:52 door koekblik
Ik ben het helemaal eens met Unomi.

Daarnaast vind ik het idioot dat je voor het stelen van
geld/broncode/etc. een langere straf krijgt dan voor het
ontnemen van een leven.
15-02-2007, 14:27 door Anoniem
Zo zie je maar dat geld geweld en oneerlijkheid brengt
15-02-2007, 14:32 door Anoniem
Mitnick is een lachertje, een idioot en een sell-out.
15-02-2007, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem
Mitnick is een lachertje, een idioot en een sell-out.
met meer knaken op de bank dan meneer Anoniem.

-goestin-
15-02-2007, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem
Mitnick is een lachertje, een idioot en een sell-out.

Kan deze stelling ook worden onderbouwd, of blijft het bij deze ingezonden
opmerking waarvan er iedere dag honderd op de Telegraaf site zijn te
vinden?

Iedereen die zijn vlot geschreven boeken leest heeft er iets aan. Ik heb
zijn "The Art of Deception" gebruikt als cursusmateriaal, en de mensen in
de cursusgroep konden deze informatie alleen maar waarderen. Dan ben
je geen sell-out, dan help je mee aan de educatie van de zwakste schakel
in de beveiligingsketen. Aangezien beveiliging voor 50% de mens betreft,
kun je met zijn info veel beginnen.

Een lachertje/ idioot ben je denk ik ook niet als je zuiver naar zijn
prestaties kijkt (zonder daar een waarde-oordeel aan te hangen). Het was
geen lieverdje, zeker niet. Ik heb genoeg verhalen gelezen dat het een
waarzuchtige etter was die je te grazen nam als hij eenmaal de pik op je
had. Geen goede eigenschap, toegegeven, maar hij heeft wel een kunde
die hij nu op een positieve manier aanwendt.
15-02-2007, 17:22 door Anoniem
Ach, dit doet mij denken aan die goede oude films Smokey and the Bandit.

Het was toch een spannende chase als ik eraan terug denk, ik wordt
weemoedig en nostalgisch.

Tegenover de houdige hackers was het toen nog romantisch
15-02-2007, 19:01 door Anoniem
Door Un0miIk vind, dat na zijn vrijlating, hij
iets 'nuttigs' is gaan
doen met zijn kennis. Hij is gestraft geweest voor zijn
daden en maakt zich weer nuttig in de maatschappij. Het
stempel 'hacker' zal hij altijd wel houden, maar dat is niet
gelijk aan 'dief' of 'pedofiel'.
Met het detail dat hij minder lief was dan slechts een
hacker en zijn nuttigheid meer gebaseerd is op zijn gehypede
populariteit aan bekendheid.
Hij staat wel op het lijstje van mensen die ik ooit
een keer
zou willen spreken.....
Geef mij maar iemand die zich echt nuttig weet te maken.
Daar loop ik liever achteraan dan personen die voor de
populariteit bekend worden gehouden.
15-02-2007, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem
Mitnick is een lachertje, een idioot en een sell-out.
Hear hear. Je hoeft alleen zijn naam maar te noemen of er
staat alweer een rijtje personen klaar om er kwijlend bij te
rollen. Zo ook kennelijk security.nl. Want wat was ook
alweer het nut van deze berichtgeving?! Bekend maken dat een
crimineel 12 jaar geleden gearresteerd werd? Dat was toen
toch al in het nieuws?
15-02-2007, 19:10 door Anoniem
Door AnoniemIedereen die zijn vlot geschreven
boeken leest heeft er iets aan. Ik heb zijn "The Art of
Deception" gebruikt als cursusmateriaal, en de mensen
in de cursusgroep konden deze informatie alleen maar
waarderen. Dan ben je geen sell-out, dan help je mee aan de
educatie van de zwakste schakel in de beveiligingsketen.
Aangezien beveiliging voor 50% de mens betreft, kun je met
zijn info veel beginnen.
Met het saillante detail dat
Mitnick zijn boeken niet zelf schrijft en vooral zijn naam
wenst bij te dragen om het beter te doen verkopen.

Een lachertje/ idioot ben je denk ik ook niet als je
zuiver naar zijn
prestaties kijkt (zonder daar een waarde-oordeel aan te
hangen). ..., maar hij heeft wel een kunde die hij nu op een
positieve manier aanwendt.
Zijn kunde is vooral het
inspelen op zijn populariteit om er aan te verdienen. Ik heb
hem sinds zijn vrijlating nog niet kunnen betrappen op enig
zelfstandig opgebouwde security uitting. Het is vooral leven
op reeds bekende voorvallen en die als verteller door derden
laten uitwerken om er daarna als guru mensen mee te trekken
die betalen om die kennis uit de mond van Mitnick te laten
komen.
15-02-2007, 21:14 door Mephesto
Door Anoniem
Door Anoniem
Mitnick is een lachertje, een idioot en een sell-out.

Kan deze stelling ook worden onderbouwd, of blijft het bij
deze ingezonden
opmerking waarvan er iedere dag honderd op de Telegraaf site
zijn te
vinden?

Iedereen die zijn vlot geschreven boeken leest heeft er iets
aan. Ik heb
zijn "The Art of Deception" gebruikt als
cursusmateriaal, en de mensen in
de cursusgroep konden deze informatie alleen maar waarderen.
Dan ben
je geen sell-out, dan help je mee aan de educatie van de
zwakste schakel
in de beveiligingsketen. Aangezien beveiliging voor 50% de
mens betreft,
kun je met zijn info veel beginnen.

Een lachertje/ idioot ben je denk ik ook niet als je zuiver
naar zijn
prestaties kijkt (zonder daar een waarde-oordeel aan te
hangen). Het was
geen lieverdje, zeker niet. Ik heb genoeg verhalen gelezen
dat het een
waarzuchtige etter was die je te grazen nam als hij eenmaal
de pik op je
had. Geen goede eigenschap, toegegeven, maar hij heeft wel
een kunde
die hij nu op een positieve manier aanwendt.

Helemaal mee eens
15-02-2007, 21:29 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Mitnick is een lachertje, een idioot en een sell-out.
met meer knaken op de bank dan meneer Anoniem.

-goestin-

En dan ben je dus per definitie meer waard? Fijn voor al die
drugsbaronnen in colombia!

Mitnick is een sellout omdat hij de hackercultuur waar hij alles aan te
danken heeft, nu demoniseert, en mensen onnodig bang maakt voor
eigen broodgewin, DAT is de definitie van een sellout.

En Mitnick is een lachertje omdat zijn kennis niet verder reikt dan een
lachwekkend simpele TCP session hijacking attack en wat stack overflows
op non-ASLR systemen , die iedere 3jarige boer uit kan voeren met z'n
ogen dicht. Alles wat mitnick kan is mensen laten geloven wat hij wilt, en
daar is ie zo goed in, dat iedereen nu ook denkt dat ie nog een hacker is
ook. Nu jullie zin?
15-02-2007, 23:25 door Anoniem
Z'n straf was buitensporig, evenals de verhalen in de media. Met name
John Markoff van de NYT heeft zich op schandelijke wijze aan Kevin verrijkt.

Het is nooit een etter geweest; hij had alleen pech op meerdere fronten.
16-02-2007, 09:29 door Anoniem
Een bullebak onder de nerds dus. Waar is het fout gegaan, hij ziet er zo lief
uit op de foto. Vats een slechte relatie met zijn ouders en weinig vriendjes...
16-02-2007, 12:52 door Anoniem
Intellectuel en intelligent persoon Kevin Mittick. Heeft absoluut voor een
grote verandering gezorgd met name in het 'social engineering ' gebeuren.
Echter snappen veel mensen niet zijn analytische diepgang en geven hem
het stempel 'domme nerd'. Waarschijnlijk moeten die eens zelf bij hun te
raden gaan voordat ze met domme opmerkingen beginnen te plaatsen.
16-02-2007, 13:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-02-2007, 19:05 door Anoniem
Van middelmatig hacker naar white hat corp sellout...
schande voor de hackers!
17-02-2007, 14:58 door Anoniem
Door rookie
Ik denk dat Hackers van 12 jaar geleden wel ruim zijn
ingehaald door de nieuwe generatie hackers.......

Ik was ook zo'n idialist van toen.
Tegenwoordig is het hacken (in tegen stelling tot het vele
male schadelijke cracken) niet meer dan wat pogingen van de
idialisten van toen toch nog mee te kunnen draaien in de
harde wereld van nu.
De kennis is nog wel uptodate, maar het gebruik
gedecimaliseerd omdat als ze horen wat je in je jonge jaren
deed, je gelijk op de zelfde hoop als de tegenwoordige
crackers wordt gegooid.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.