image

Informatie op USB-sticks nauwelijks versleuteld

donderdag 15 februari 2007, 16:59 door Redactie, 14 reacties

Bijna iedereen weet dat het belangrijk is om gegevens te beveiligen, maar slechts een kleine twintig procent doet dit ook, zo blijkt uit onderzoek. Slechts één op de vijf mobiele apparaten (19,2%) is momenteel van volledige encryptie voorzien. Daarnaast is 18,6% uitgerust met gedeeltelijke encryptie, zodat tenminste de vertrouwelijke gegevens zijn beschermd.

82,5% Van de ondervraagden vindt goede bescherming van hun apparatuur belangrijk tot zeer belangrijk, maar dit percentage is gelijk aan het totale aandeel van niet-versleutelde of deels versleutelde apparaten. Om de zaak nog ingewikkelder te maken, blijkt dat onder zakelijk gebruikers bijna driekwart (72%) van de ondervraagden minstens twee, maar soms wel twaalf van dit soort apparaten gebruiken.

Het merendeel van de ondervraagden (95,6%) gebruikt USB-sticks als opslagmedium, terwijl 52,3% gebruikt maakt van geheugenkaarten. Meestal wordt een geheugencapaciteit gebruikt van 1 gigabyte (43,4%) of 512 megabytes (27,5%). 6,2% Gaf aan dat voor hen 128 megabytes aan geheugen volstond. Daarentegen bleek dat 22,9% van de deelnemers over enorme hoeveelheden mobiele gegevens wilde beschikken, van 2 gigabytes of meer.

Dit soort apparatuur vormt een kritieke groep, omdat ze genoeg capaciteit hebben om complete databanken, ontwerpen of ontwikkelingsinformatie te kopiëren, zonder dat bedrijven hiervan op de hoogte zijn. Meer gegevens zijn te vinden in het onderzoek van Utimaco.

Reacties (14)
15-02-2007, 20:28 door Anoniem
Iemand enig idee hoe goed een U3 stick beveiligd is, als je
'm met een wachtwoord beveiligd?
16-02-2007, 03:10 door G-Force
Eigenlijk zou elke USB-stick op het scherm (na het insteken)
de volgende informatie moeten laten zien:

Het wordt ten zeerste aangeraden om uw informatie nu te
versleutelen. De versleutelingsoftware zit al op deze
USB-stick. U kunt deze USB-stick niet gebruiken zonder deze
versleuteling. Anders wordt het programma nu afgelsoten...
16-02-2007, 10:04 door Anoniem
20% heeft zijn gegevens versleuteld, dus 80% weet niet hoe het moet...
16-02-2007, 10:05 door Anoniem
Door Peter V.
Eigenlijk zou elke USB-stick op het scherm (na het insteken)
de volgende informatie moeten laten zien:

Het wordt ten zeerste aangeraden om uw informatie nu te
versleutelen. De versleutelingsoftware zit al op deze
USB-stick. U kunt deze USB-stick niet gebruiken zonder deze
versleuteling. Anders wordt het programma nu afgelsoten...

Waarom? En waarom moeten mijn bestandjes op een USB stick perse
versleuteld worden?? Wat een onzin
16-02-2007, 11:49 door Anoniem
U3? 2 woorden: Autorun, Fujack.
16-02-2007, 14:00 door G-Force
Door Anoniem
Door Peter V.
Eigenlijk zou elke USB-stick op het scherm (na het insteken)
de volgende informatie moeten laten zien:

Het wordt ten zeerste aangeraden om uw informatie nu te
versleutelen. De versleutelingsoftware zit al op deze
USB-stick. U kunt deze USB-stick niet gebruiken zonder deze
versleuteling. Anders wordt het programma nu
afgelsoten...

Waarom? En waarom moeten mijn bestandjes op een USB stick
perse
versleuteld worden?? Wat een onzin

Goed zo jongen. Dan hoor jij bij die 80 procent die ook
vindt
dat versleuteling niet nodig is en dat de
informatie gewoon op straat behoort te liggen, zeker als het
om privé-bestanden gaat of bestanden die vertrouwelijke
informatie bevatten...
16-02-2007, 14:53 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-02-2007, 16:07 door Anoniem
Door Peter V.
Door Anoniem
Door Peter V.
Eigenlijk zou elke USB-stick op het scherm (na het insteken)
de volgende informatie moeten laten zien:

Het wordt ten zeerste aangeraden om uw informatie nu te
versleutelen. De versleutelingsoftware zit al op deze
USB-stick. U kunt deze USB-stick niet gebruiken zonder deze
versleuteling. Anders wordt het programma nu
afgelsoten...

Waarom? En waarom moeten mijn bestandjes op een USB stick
perse
versleuteld worden?? Wat een onzin

Goed zo jongen. Dan hoor jij bij die 80 procent die ook
vindt
dat versleuteling niet nodig is en dat de
informatie gewoon op straat behoort te liggen, zeker als het
om privé-bestanden gaat of bestanden die vertrouwelijke
informatie bevatten...

Inderdaad. Ik hoor bij de 80%. Wat een overdeven gedoe. beveilig jij het
lekker maar loop niet arrogant te doen omdat ik dat niet doe..
Gatverdamme. Betweter
16-02-2007, 16:11 door Anoniem
Door NielsT
Door Peter V.
Goed zo jongen. Dan hoor jij bij die 80 procent die ook
vindt
dat versleuteling niet nodig is en dat de
informatie gewoon op straat behoort te liggen, zeker als het
om privé-bestanden gaat of bestanden die vertrouwelijke
informatie bevatten...

Mijn drivers, tooltjes en mp3tjes op mn usb stick mogen best
op staat liggen, dat ga ik echt niet versleutelen....


Inderdaad... Als die security gasten zijn een stel neuroten. Ongelovelijk.
Alsof niet beveiligen gelijk staat aan op straat liggen... sigh
16-02-2007, 18:43 door wimbo
Door Anoniem
20% heeft zijn gegevens versleuteld, dus 80% weet niet hoe
het moet...
Ik weet dondersgoed hoe je zo'n beveiligd krijg, maar ik heb
ook geen encryptie, omdat het onzin is om drivers en andere
tooltjes op dat ding te beveiligen.
17-02-2007, 07:09 door Anoniem
Door Peter V.
Eigenlijk zou elke USB-stick op het scherm (na het insteken)
de volgende informatie moeten laten zien:

Het wordt ten zeerste aangeraden om uw informatie nu te
versleutelen. De versleutelingsoftware zit al op deze
USB-stick. U kunt deze USB-stick niet gebruiken zonder deze
versleuteling. Anders wordt het programma nu
afgelsoten...
Dat heet betuttelen. Het zou echter
een onopvallende gedraging zijn in het enige gebruikers
debiliserende OS op de markt.
17-02-2007, 13:17 door Anoniem
Of je je gegevens moet versleutelen heeft niets met het
opslagmedium te maken. Ik versleutel ook niets op mijn usb
sticks, maar dat komt omdat ik nooit iets op mijn usbsticks
zet dat prive moet blijven. Overigens geldt dat ook voor
minstens 90% van de computers waar ik op werk.

Als je data gevoelig is dan moet je het versleutelen, ik zie
niet in waarom het op usb sticks anders zou zijn dan
bijvoorbeeld op een cd of een harde schijf.
18-02-2007, 15:52 door Anoniem
Door Peter V.
Door Anoniem
Door Peter V.
Eigenlijk zou elke USB-stick op het scherm (na het insteken)
de volgende informatie moeten laten zien:

Het wordt ten zeerste aangeraden om uw informatie nu te
versleutelen. De versleutelingsoftware zit al op deze
USB-stick. U kunt deze USB-stick niet gebruiken zonder deze
versleuteling. Anders wordt het programma nu
afgelsoten...

Waarom? En waarom moeten mijn bestandjes op een USB stick
perse
versleuteld worden?? Wat een onzin

Goed zo jongen. Dan hoor jij bij die 80 procent die ook
vindt
dat versleuteling niet nodig is en dat de
informatie gewoon op straat behoort te liggen, zeker als het
om privé-bestanden gaat of bestanden die vertrouwelijke
informatie bevatten...
Nounou, dat mag ook wel een toontje lage he ... maar goed ...

Bedenk ook eens de problemen die je hiermee maakt. Ten
eerste: Hoe krijg je dit cross-platvorm voor elkaar. Volgens
mij niet. Ten tweede: Ik weet niet welk programma je wil
afsluiten, maar als je daarmee m'n OS bedoeld (dat zou de
melding immers moeten geven), vind ik het nogal ver gaan en
zie ik de ongelukjes op servers al gebeuren "Sorry, ik
prikte een unencrypted USB stick in de server ..."

Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij encryptie
nuttig vind voor het soort data dat hij op wat voor
gegevensdrager dan ook zet. Zoals eerder gezegt: Veel data
hoeft niet encrypted opgeslagen te worden. Waarom zou ik een
installatie van bijvoorbeeld firefox of openoffice.org
moeten encrypten ? Waarom moet ik een iso image van een Live
CD encrypten ?

Op mijn (nu nog) maadgelijk nieuwe USB stick komt een
gedeelte encrypted, maar ook een deel zonder.
22-02-2007, 22:02 door Anoniem
Ik encrypt wel mijn USB stick.
en dat doe ik met TrueCrypt, dat een hele Schijf of Usb
stick kan encrypten met een encryptie van 256 tot 768 Bits,
Mischien een handig tooltje voor het OM.
Truecrypt is te downloaden via http://www.truecrypt.org
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.