De vier grootste Amerikaanse zoekmachines, Google, Yahoo, AOL en Microsoft's MSN, beloven dat ze de persoonlijke informatie van hun gebruikers beschermen. Een nadere analyse van de privacy policies laat echter zien dat dit wel meevalt.
De gigantische hoeveelheid gegevens die deze bedrijven verzamelen, bestaan uit je zoekopdrachten, de gezondheidsproblemen die je onderzoekt en de investeringen die je volgt, kunnen door de overheid opgevraagd worden. Deze informatie is echter niet toegankelijk voor de internetter die niet weet wat er allemaal van hem wordt opgeslagen.
Onlangs werden 20 miljoen zoekopdrachten van AOL gepubliceerd, wat een heftige reactie onder privacy voorstanders veroorzaakte. Twee maanden geleden werd de vier bedrijven gevraagd welke gegevens ze bewaren, hoe lang, of de gegevens met andere gegevens worden vergeleken en of het mogelijk is om je zoekopdrachten ook te laten verwijderen.
De grote vier waren niet vrijgevig met antwoorden. Google en Yahoo lieten beiden weten dat ze de gegevens bewaarden zolang het zinnig was. Microsoft bewaart gegevens
"gebaseerd op de noodzaak om onze online diensten effectief te laten draaien en beheren terwijl de privacy van de gebruiker beschermd wordt". AOL bewaart gegevens voor zo'n 30 dagen, maar dat bleek achteraf niet helemaal waar te zijn.
Hoe meer men van hun gebruikers weet, des te interessanter voor adverteerders, en daar is het de grote vier onder andere om te doen. Allleen in Amerika zal er in 2010 voor 29 miljard dollar aan online advertenties worden uitgegeven, zo gaat dit artikel verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.