Als het aan virusbestrijder Sophos ligt is er voor het populaire online spel Second Life geen plaats op kantoor PC's. De beveiliger waarschuwt voor de negatieve gevolgen voor de arbeidsproductiviteit en het verhoogde beveiligingsrisico dat het spelen van Second Life door kantoorpersoneel met zich meebrengt.
Uit onderzoek onder systeembeheerders zou blijken dat 90% het spelen van spelletjes op de werkvloer zonder toestemming wil kunnen blokkeren. Naast een belasting voor de bandbreedte en het verspillen van kostbare werkuren, introduceren web gebaseerde games zoals Second Life ook nieuwe "IT security dreigingen". Het groeiend gebruik van Web 2.0 verandert de manier waarop gebruikers met het internet communiceren, en opent nieuwe mogelijkheden voor computercriminelen om toegang tot het bedrijfsnetwerk te krijgen, aldus Sophos.
"Second Life is hot op het internet, en steeds meer mensen raken verslaafd aan hun nieuwe virtuele leven. Automatiseringsafdelingen zijn bang dat personeel dat inlogt op dit soort virtuele werelden niet alleen voor een daling van de productiviteit, maar ook voor potentiele beveiligingsproblemen zorgt" zegt security consultant Carole Theriault.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.