Na grote beveiligingsincidenten bij AOL en AT&T waarbij gegevens van duizenden klanten op straat of in handen van hackers belandde, blijkt dat veel bedrijven er niet beter aan toe zijn. 63% van de Amerikaanse IT-professionals is van mening dat hun bedrijf niet in staat is om dit soort incidenten te herkennen of voorkomen.
Een gebrek aan middelen en hoge produktiekosten worden gezien als barrières voor het voorkomen van hacking en data incidenten. Volgens 43% van de IT-pro's zou hun bedrijf een grote aanval, waarbij de gegevens van meer dan 10.000 klanten betrokken zijn, in meer dan 80% van de gevallen herkennen. 17% van de respondenten denkt dat een kleine aanval, gegevens van 100 klanten of minder, in meer dan 80% van de gevallen herkend wordt.
"We zijn aardig goed geworden in het beschermen tegen spam en virussen. Wanneer je een bank berooft, ga je voor het geld, en dat zijn de gegevens. Bedrijven richten hun aandacht steeds meer op informatie in plaats van de perimeter" zegt Gordon Rapkin. Kosten worden als grootste belemmering genoemd voor het gebruik van software en technologieen om gegevens te beschermen.
Het verliezen van bedrijfsgeheimen en intellectueel eigendom wordt als grootste dreiging gezien, gevolgd door het uitlekken of verliezen van klantgegevens. Mensen snappen het nog steeds niet. Als je nadenkt over onze IT-cultuur zal niemand een PC maken zonder anti-virus software of een netwerk zonder firewall, maar nog steeds maken we databases zonder bescherming. Dit is waar de cultuur niet volwassen is geworden, we beschermen alles behalve de data. Een cultuuromslag is dan ook nodig, gaat Rapkin verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.