Google weet al wat je op het internet zoekt, welke pagina's je bezoekt en wat je schrijft in je e-mail, en binnenkort weet het ook welke TV programma's je bekijkt. En dat allemaal om gerichte advertenties te tonen. De zoekgigant heeft software ontwikkeld die via een microfoon op de PC luistert naar geluid in de kamer. Elke vijf seconden wordt er een geluidsfragment opgenomen en vergeleken met een gigantische database van allerlei andere fragmenten. Herkent de software een fragment, dan worden er relevante advertenties getoond.
De fingerprinting technologie die Google in haar prototype gebruikt maakt het onmogelijk om andere geluiden af te luisteren, zoals gesprekken, zo beweert het Google onderzoeksteam. De enige persoonlijke informatie die men opslaat zijn de bekeken TV shows. Doordat het slechts kleine fragmenten zijn, blijft de hoeveelheid data beperkt. Een heel jaar "afluisteren" zou slechts een paar gigabyte in beslag nemen.
Naast het privacy vraagstuk is er ook nog een ander vraagstuk, hoe de aandacht van de kijker verdeeld gaat worden. Televisiekanalen en adverteerders willen namelijk niets op de computer dat kijkers van de TV kan wegtrekken. Er moet een balans gezocht worden tussen informatie overload en effectief adverteren, zegt analist Michael McGuire.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.