Sinds 11 september zijn er wereldwijd tientallen miljarden uitgegeven om burgers tegen terroristen te beschermen. Dat veel van deze geldverslindende maatregelen niet effectief zijn is al meerdere malen aangetoond. De meeste anti-terreurmaatregelen zijn echter niet bedoeld om de burger tegen terroristen te beschermen, maar om politici en bedrijven in te dekken mocht er toch een aanval plaatsvinden, aldus beveiligingsgoeroe Bruce Schneier.
Bijvoorbeeld in het geval van de politie in Boston. Cartoon Network was in verschillende Amerikaanse steden een marketing campagne gestart waarbij er opvallende reclames voor een tekenfilm werden gemaakt. Het duurde twee weken voordat de politie in Boston de advertenties in de gaten had, maar toen reageerde het met alle geweld door verschillende straten af te zetten en uiteindelijk 1 miljoen dollar uit te geven om te ontdekken dat het om advertenties ging.
Waarom de politie zo reageerde is volgens Schneier simpel, namelijk "Cover Your Ass" security, wat helaas nog steeds vaak voorkomt. Als iemand zich opblaast in een metro worden er geen vragen gesteld, maar als er een reclame met lichtjes en draden, net zoals de bommen in films eruit zien, zou afgaan, dan wordt men wel verantwoordelijk gehouden.
En het is niet alleen de politie, ook politici proberen zich steeds vaker via onzinnige anti-terreurmaatregelen in te dekken gaat Schneier verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.