Vorige week donderdag ontving ik een curieus emailtje.
Een dame schreef mij dat delen van een email uitwisseling
tussen mij en een overheidsdienaar op haar telefoon terecht
kwamen, en vroeg mij of dat wel de bedoeling was. Het ging niet
alleen om email van mij, maar ook andere email tussen
ambtenaren die als vertrouwelijk te bestempelen valt.
Uiteraard intrigeerde mij dit zeer, dus ik heb getracht een en
ander uit te zoeken: ver ben ik echter niet gekomen. De
betreffende ambtenaar heeft een emailadres bij
Planet Internet/Worldaccess (PI), alwaar het mogelijk is via
href=/golink.php3?url=http://www.kpn-mobiel.nl/ht-docs/diensten/EasyM@il/EasyM@il_intro.h
+tml target=_blank>EasyM@il
email naar een mobiele telefoon door te sturen. Na veel nadenken en
het bekijken van alle mogelijkheden leek het er sterk op dat door
een fout bij PI of door een kraak van het systeem bij PI met succes
de mail van een bepaald account is doorgestuurd naar de telefoon van
een willekeurig iemand. Ik heb vandaag contact opgenomen met Phons Bloemen,
beveiligingsman bij PI, die mij het volgende wist te vertellen:
"Het is een toevallige samenloop van omstandigheden, en het security
lek dat we hebben ontdekt is het volgende (neem even het volgende
tijdpad)
EasyM@il wordt gerealiseerd door het zetten van een .forward. Om
EasyM@il te gebruiken moet je je dus beken maken bij de ISP (UID/PWD)
en bij EasyM@il (na initiele aanmelding wordt er een sms met een
passcode naar je mobieltje gestuurd. De forward is een 'copyforward':
de mail blijft gewoon in je mailbox staan, maar wordt tevens IN ZIJN
GEHEEL naar EasyM@il gestuurd. In eerste instantie worden ze aldaar
geteld en krijg je een sms'je met het aantal mailtjes. Later kwam er
de optie bij om ook headers en body van het mailtje te SMS'en
(ongeveer wat je krijgt als je je mail met een palm synct). Verder
moet je er op vertrouwen dat EasyM@il de mail na processen in de
bittenbak stopt. Maar dat vertrouwen is even 'zwaar' als dat je je
provider moet vertrouwen dat hij je mail niet inkijkt.
Het securitylek is dus het niet terugmelden van een opgezegd account
bij alle diensten die van dat account gebruik maken. Hetzelfde
gebeurt met email adressen of aliasen: als je deze opzegt, dan kunnen
die ook gerecycled worden. De nieuwe eigenaar zal worden verblijd met
al je oude mailinglist abonnementen, en mail van 'kennissen' die je
niet vaak mailen.
Er is dus geen sprake van een kraak of een onoplettendheid bij PI,
maar van een ontwerpfout in EasyM@il: opgezegde mobiele abonnementen
worden niet teruggemeld aan EasyM@il en aan de deelnemende providers."
Wat hier weer eens duidelijk geworden is, is dat je niet voorzichtig
genoeg kan zijn met je email: de mail tussen mij en de andere persoon
was niet bepaald geheim, maar het lijkt mij toch verstandig
om vertrouwelijke informatie over versleutelde kanalen te communiceren.
Aangezien de betreffende dame op wiens telefoon de brichten binnenkwamen over een KPN abonnement beschikt, heb ik
donderdag contact met de persdienst van KPN gehad. Hun antwoord wil
ik u niet onthouden: "neemt u maar contact met de de storingsdienst
op".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.