Op de beveiligingsmarkt zijn tal van aanbieders actief die beweren dat hun produkt veilig is en dat ze de beste diensten leveren, maar hoe kun je dit nu als koper controleren? Volgens beveiligingsgoeroe Bruce Schneier kan de markt voor computer security worden vergeleken met de "Markt voor citroenen". Het concept van de Amerikaanse econoom George Akerlof over markten waarbij de verkoper veel meer weet dan de koper.
Voor zijn voorbeeld gebruikte Akerlof een markt voor tweedehands auto's. Hier zijn goede auto's en slechte (citroenen) te vinden. De verkoper weet welke wat is, maar voor de koper is het verschil niet duidelijk, totdat hij zijn portemonnee getrokken heeft. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat de koper zijn aankoop baseert op de prijs van een auto van een gemiddelde kwaliteit.
Dit betekent dat de beste auto's niet verkocht worden omdat ze te duur zijn. Hierdoor worden goede auto's niet meer aangeboden, waardoor de gemiddelde prijs die gebruikers willen betalen ook daalt, totdat er uiteindelijk alleen maar citroenen overblijven.
"In een markt waarbij de verkoper meer informatie heeft over een produkt dan de koper, zullen de slechte produkten de goede uiteindelijk verdrijven", aldus Schneier. Met zoveel matige beveiligingsprodukten op de markt, en de moeite om kopers over de kwaliteit te informeren, hebben aanbieders geen reden om goede produkten te ontwikkelen. En de aanbieders die dit wel doen, sterven uiteindelijk een stille en eenzame dood.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.