Een afdeling van Siemens heeft een RFID-zegel ontwikkeld waarmee een snellere controle van het laden en lossen van vrachtauto's, vliegtuigen of containers mogelijk is. Daarnaast kan op elk gewenst moment worden vastgesteld, wie de lading verzegeld heeft en waar, wanneer en door wie het zegel door een bevoegd of onbevoegd persoon is geopend.
Goederenvervoerbedrijven en logistieke dienstverleners vergrendelen geladen containers tegenwoordig meestal met een eenmalig zegel van kunststof om onbevoegd openen of diefstal tegen te gaan. Vervolgens wordt het nummer van dit zegel handmatig in de vrachtpapieren genoteerd en bij het in- en uitrijden van de logistieke centra en voorafgaand aan het uitladen van de transportcontainers gecontroleerd.
Er worden regelmatig fouten gemaakt bij het overnemen van de nummers in de papieren. Bovendien kost de controle veel tijd en het personeel wordt afgehouden van het eigenlijke werk. Als de lading vervolgens met geopend zegel bij de ontvanger aankomt, is vaak niet te zeggen, wanneer of door wie de container geopend is. Eventuele schade laat zich dan ook moeilijk verhalen.
Het RFID-zegel zou met "statusinformatie" uitkomst moeten bieden. Vanaf de fabriek dient de verzegeling een identificatienummer en een RFID-chip te hebben. Op het zegel wordt tevens aangegeven wie hem waar en wanneer gesloten heeft. De data komen terecht in een centraal IT-systeem, waarin de gegevens van alle RFID-zegels zijn opgeslagen. Vult men het zegel nog aan met een GPS-localisatiebox, kan tevens nog worden vastgesteld, of, wanneer en wie het zegel onderweg onbevoegd heeft geopend.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.