image

Siemens ontwikkelt RFID-zegel

woensdag 25 oktober 2006, 15:30 door Redactie, 6 reacties

Een afdeling van Siemens heeft een RFID-zegel ontwikkeld waarmee een snellere controle van het laden en lossen van vrachtauto's, vliegtuigen of containers mogelijk is. Daarnaast kan op elk gewenst moment worden vastgesteld, wie de lading verzegeld heeft en waar, wanneer en door wie het zegel door een bevoegd of onbevoegd persoon is geopend.

Goederenvervoerbedrijven en logistieke dienstverleners vergrendelen geladen containers tegenwoordig meestal met een eenmalig zegel van kunststof om onbevoegd openen of diefstal tegen te gaan. Vervolgens wordt het nummer van dit zegel handmatig in de vrachtpapieren genoteerd en bij het in- en uitrijden van de logistieke centra en voorafgaand aan het uitladen van de transportcontainers gecontroleerd.

Er worden regelmatig fouten gemaakt bij het overnemen van de nummers in de papieren. Bovendien kost de controle veel tijd en het personeel wordt afgehouden van het eigenlijke werk. Als de lading vervolgens met geopend zegel bij de ontvanger aankomt, is vaak niet te zeggen, wanneer of door wie de container geopend is. Eventuele schade laat zich dan ook moeilijk verhalen.

Het RFID-zegel zou met "statusinformatie" uitkomst moeten bieden. Vanaf de fabriek dient de verzegeling een identificatienummer en een RFID-chip te hebben. Op het zegel wordt tevens aangegeven wie hem waar en wanneer gesloten heeft. De data komen terecht in een centraal IT-systeem, waarin de gegevens van alle RFID-zegels zijn opgeslagen. Vult men het zegel nog aan met een GPS-localisatiebox, kan tevens nog worden vastgesteld, of, wanneer en wie het zegel onderweg onbevoegd heeft geopend.

Reacties (6)
25-10-2006, 16:04 door SirDice
Vult men het zegel nog aan met een GPS-localisatiebox, kan tevens nog worden vastgesteld, of, wanneer en wie het zegel onderweg onbevoegd heeft geopend.
Als ik dat ding met een tang doorknip hoe weet'ie dan dat ik het gedaan heb? Het waar en wanneer snap ik wel.. Maar wie?!?
25-10-2006, 16:11 door e.r.
Beetje jammer ja, maar dit is wel eindelijk een (en al lang bekend) van de
nuttige toepassingen van de RFID tech.
Zouden ze deze keer m'n koffer niet via Kazachstan sturen?
25-10-2006, 16:19 door SirDice
Oh..
If the seal is further supplemented by a GPS box, it is also possible to determine if, where and when it has been opened unlawfully in transit.
Lost in the translation dus... Nix wie..

Maar dan kunnen we altijd nog een lasapparaat/slijptol gebruiken om de container te openen zonder de zegel te verbreken..
25-10-2006, 16:23 door SirDice
Door Peter V.
Met keramische beveiliging lukt het gebruik van een
lasapparaat niet.
Een keramische container? Enig idee wat zoiets gaat kosten? Volgens mij kun je het dan beter in een waardetransport stoppen..
25-10-2006, 16:29 door Redactie
Lost in the translation dus... Nix wie..
Die tekst is afkomstig van Siemens Nederland, maar getuige
het engelse persbericht is er inderdaad iets misgegaan. We
hebben voor de zekerheid Siemens gevraagd wat de bedoeling is :)
25-10-2006, 16:34 door SirDice
Door Redactie
Lost in the translation dus... Nix wie..
Die tekst is afkomstig van Siemens Nederland, maar getuige het engelse persbericht is er inderdaad iets misgegaan. We hebben voor de zekerheid Siemens gevraagd wat de bedoeling is :)
Ik denk dat het engelse bericht klopt ;) Anders zou ik echt niet weten hoe ze het voor elkaar gekregen hebben.. Maar goed, dat is dan inderdaad wel een patent waard ;)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.