image

Na 30 jaar is encryptie nog steeds niet bruikbaar

zaterdag 28 oktober 2006, 11:46 door Redactie, 9 reacties

Verschillende overheden hebben in het verleden geprobeerd om encryptie te verbieden. Vandaag de dag is het echter het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid dat ervoor zorgt dat versleuteling niet vaker wordt gebruikt, zo liet een panel van experts onlangs weten.

Afgelopen donderdag werd er in het Californische Computer History Museum ter viering van de dertigste verjaardag van Public Key Cryptography een evenement met allerlei bekende namen uit de encryptie wereld georganiseerd.

Zo bleek de Amerikaanse overheid een groot obstakel in de vooruitgang van cryptografie, totdat in 1996 het exportverbod werd opgeheven. "Dit was voor ons een wapen" liet Brian Snow weten, voormalig technisch directeur van de National Security Agency.

Toch is cryptografie nog steeds iets wat een enkeling gebruikt, in tegenstelling tot wat veel experts hoopten. Transacties via internet worden wel versleuteld, maar veel andere data en communicatie niet. "Het grote probleem vandaag de dag is het gebrek aan kwalitatief goede produkten gaat Snow verder. Beveiligingsprodukten zijn slecht ontworpen en vaak niet op een veilige manier, iets waar menig crypto expert het mee eens is.

Reacties (9)
28-10-2006, 15:59 door Anoniem
Helemaal mee eens.
28-10-2006, 16:12 door Anoniem
OpenPGP is gratis, extreem sterk en nog niet gekraakt.
http://www.openpgp.org/

Integreerd erg gemakkelijk (1 of 2 kliks) met kwalitatief
goeie email programma's als Novell's Evolution, Sylpheed of
KMail.
28-10-2006, 16:18 door Anoniem
Wat een onzin. Er is tegenwoordig genoeg kwalitatief goede
crypto, het zijn alleen de organisaties die moeizaam over
willen gaan en liever de kat uit de boom kijken, terwijl de
beveiligingsrisico´s steeds groter worden.
Obstakels zie ik eerder in de toepassing, het mag geen
belemmering vormen in de communicatie.
29-10-2006, 14:28 door Anoniem

"Dit was voor ons een wapen" liet Brian Snow weten
Het was alleen geclassificeerd als een wapen om zodat er een
export verbod op kwam.

De NSA heeft Phil Zimmerman jaren (als in decennia) lang
lastig gevallen en geprobeerd te veroordelen op basis van
'wapen' handel!
http://www.philzimmermann.com/EN/background/background.html

Bedankt Zimmerman: tegenwoordig garandeer ik mijn privacy
met PGP!
30-10-2006, 08:06 door jeed
Volgens mij is encryptie voldoende bruikbaar en eenvoudig
voor de grootste leken. Alleen heeft maar een enkeling er
interesse in. Bijna niemand beseft langs hoeveel servers je
mailtje gaat, dus hoeveel aftappunten er zijn.
30-10-2006, 10:30 door Anoniem
Door jeed
Volgens mij is encryptie voldoende bruikbaar en eenvoudig
voor de grootste leken. Alleen heeft maar een enkeling er
interesse in. Bijna niemand beseft langs hoeveel servers je
mailtje gaat, dus hoeveel aftappunten er zijn.

2?
30-10-2006, 11:00 door Anoniem
"2?"

Jij bent aan een enkeltje traceroute toe. Zie je meteen
hoeveel tapkamers ieder pakketje passeert. Naivéte obligé!
30-10-2006, 15:30 door Anoniem
"Jij bent aan een enkeltje traceroute toe. Zie je meteen
hoeveel tapkamers ieder pakketje passeert. Naivéte obligé!
"

Jij denkt dat elk IP adres een server is??
31-10-2006, 08:47 door Anoniem
Door Anoniem
"Jij bent aan een enkeltje traceroute toe. Zie je meteen
hoeveel tapkamers ieder pakketje passeert. Naivéte obligé!
"

Jij denkt dat elk IP adres een server is??

In theorie kan elke router (wat je dus met traceroute tegenkomt) een server
zijn met geavanceerde packetanalyzers. Als de response tijden van die
routers hoger zijn dan gemiddeld, heb je kans dat er inderdaad iets met de
packets gebeurt voordat ze doorgestuurd worden,
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.