image

Consument klaagt over automatische verlenging virusscanner

vrijdag 24 november 2006, 11:45 door Redactie, 8 reacties

Steeds meer anti-virusaanbieders verlengen automatisch het abonnement van hun virusscanner, iets wat volgens critici beter is voor de aanbieders dan voor de consument. Het blijkt voor consumenten namelijk erg lastig te zijn om het abonnement op te zeggen. Volgens de aanbieders verlengt echter 66% van de gebruikers hun abonnement niet, waardoor PC's onbeschermd zijn. Om dit te voorkomen wordt automatisch een nieuw jaarabonnement van de creditcard afgeschreven.

"Deze best practice is veranderd in iets dat goed voor het bedrijf is en niet voor de klant" aldus Michael Kelly van onderzoeksbureau Techtel. En er verschijnen steeds meer klachten van consumenten. In november 2005 begon Symantec al met de automatische verlenging bij Amerikaanse klanten, en inmiddels is ook Europa aan de beurt. Volgend jaar krijgt de hele wereld met Symantec's automatisch verlenging te maken.

De aanbieders maken via formulieren en e-mails duidelijk dat men zich voor automatische verlenging heeft opgegeven en dat het bedrag van de creditcard wordt afgeschreven. Volgens Symantec zouden de meeste mensen hun abonnement niet opzeggen, wat aangeeft dat de automatische verlenging werkt. Toch zijn critici van mening dat beveiligingsaanbieders terughoudend moeten zijn met dit soort praktijken. Feit is wel dat steeds meer aanbieders beveiliging als service aanbieen en abonnementen een lucratieve handel zijn.

Reacties (8)
24-11-2006, 12:03 door Anoniem
Is toch de keuze van de klant dat de pc dan niet beschermd
is. Dat hoeft de aanbieder toch niet te bepalen?
24-11-2006, 12:11 door Anoniem
Ik dacht dat stilzwijgende verlenging normaal is bij media- en
internetabonnementen, mits dat in de voorwaarden staat en een
opzegtermijn geldt. Anders gezegd: de aanbieder moet dat vooraf duidelijk
maken.

Ik dacht zelfs dat het bij abonnementen in het algemeen normaal gebruik
is.
24-11-2006, 13:10 door awesselius
Een onterrechte afschrijving van een credit-card kun je
altijd terug laten draaien. Je hebt dan ondertussen wel de
software al gekregen. Laat hun maar zorgen dat het weer van
je PC afkomt dan.......

Zij willen dat jij hun software blijft updaten en willen
daar geld voor. Laat ze maar hard maken dat je er om
gevraagd hebt om het af te schrijven van je credit-card. Dat
kan niet zomaar.

- Unomi -
24-11-2006, 13:37 door Anoniem
Het automatisch verlengen is binnenkort in de EU zowiezo
verboden zonder uitdrukkelijke toestemming vooraf door een
klant en een zeer grote termijn van opzegging.
In het kader van beveiliging hoort dat ook een goede
oplossing te zijn, het is immers niet aan een leverancier om
de vorm en inhoud van beveiliging te bepalen die een klant
krijgt tenzij de klant er vanaf ziet.
24-11-2006, 13:46 door Anoniem
Het zou wat zijn dat automatische verlengen.....besluit ik na een jaar een
andere provider te kiezen voor m'n AV, wordt er wel door de eerste provider
geld afgeschreven.

Zeker als ik veel transacties met mijn creditcard doe zal zo'n jaarlijkse
verlenging bij mij ertussendoor schieten omdat ik deze dan niet opmerk.
24-11-2006, 17:35 door Anoniem
zet je toch gewoon de auto update uit in je account bij symantec. weet niet
wat er nog komen gaat, maar symantec geeft je de keuze.
24-11-2006, 20:58 door Anoniem
Door Anoniem
Is toch de keuze van de klant dat de pc dan niet beschermd
is. Dat hoeft de aanbieder toch niet te bepalen?
Deze opstelling geeft weer hoe je overal lak aan hebt.Ook aan ons.
Op een ander Forum precies hetzelfde met een knul.
Waarop de Moderator hem verzocht weg te blijven,als zijn motto hetzelfde
bleef.
Zo besmet je ook anderen,ook je eigen omgeving,waar je contact mee
hebt. Weer woord van hem, als ik sex heb bepaal ik ook of ik wat om doe.
Hier wordt je toch gek van?
Het Topic hier waar het om gaat,dat kan niet meer in deze tijd.Als ik
morgen van Provider wil wisselen,kan dat ook,al zullen ze tegenwerken.
25-11-2006, 13:57 door Anoniem
Door Beukenoot
Door Anoniem
Is toch de keuze van de klant dat de pc dan niet beschermd
is. Dat hoeft de aanbieder toch niet te bepalen?
Deze opstelling geeft weer hoe je overal lak aan hebt.Ook
aan ons.
Op een ander Forum precies hetzelfde met een knul.
Waarop de Moderator hem verzocht weg te blijven,als zijn
motto hetzelfde
bleef.
Zo besmet je ook anderen,ook je eigen omgeving,waar je
contact mee
hebt. Weer woord van hem, als ik sex heb bepaal ik ook of ik
wat om doe.
Hier wordt je toch gek van?
Het Topic hier waar het om gaat,dat kan niet meer in deze
tijd.Als ik
morgen van Provider wil wisselen,kan dat ook,al zullen ze
tegenwerken.

@Beukenoot, volstrekt vreemde redeneringen houdt jij er op na.
Jij vindt dat een ander aan jou verplicht is om z'n computer
te beveiligen, volgens jouw bepalingen, omdat jouw computer
anders mogelijk gevaar dreigt te lopen. Volgens jouw
redeneringen zou ik dus bezwaar moeten kunnen maken dat jij
gebruik maakt van Internet Explorer, surft met administrator
rechten, en dat je uberhaubt een windowsmachine aan het
internet hangt, gezien het feit dat 99% van alle
besmettingen/virussen/spyware ellende samenhangt met dat
besturingssysteem. Ik mag dus van jou verlangen dat je
overstapt op een ander besturingssysteem omdat we toevallig
het zelfde forum bezoeken?
De beveiliging van jouw computers is jouw eigen
verantwoordelijkheid en leg die niet bij een ander neer.

On-topic:
Als gebruikers een contract aan gaan waarbij automatische
verlenging en inkasso wordt afgesproken, moeten ze achteraf
niet gaan klagen, lijkt me. Gewoon een kwestie van (op tijd)
je contract opzeggen, net als bij een provider waar je
vanaf wil.
Als verlenging echter zonder wederzijdse overeenkomst
vooraf wordt doorgevoerd, is de leverancier in overtreding,
lijkt me.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.