Steeds meer anti-virusaanbieders verlengen automatisch het abonnement van hun virusscanner, iets wat volgens critici beter is voor de aanbieders dan voor de consument. Het blijkt voor consumenten namelijk erg lastig te zijn om het abonnement op te zeggen. Volgens de aanbieders verlengt echter 66% van de gebruikers hun abonnement niet, waardoor PC's onbeschermd zijn. Om dit te voorkomen wordt automatisch een nieuw jaarabonnement van de creditcard afgeschreven.
"Deze best practice is veranderd in iets dat goed voor het bedrijf is en niet voor de klant" aldus Michael Kelly van onderzoeksbureau Techtel. En er verschijnen steeds meer klachten van consumenten. In november 2005 begon Symantec al met de automatische verlenging bij Amerikaanse klanten, en inmiddels is ook Europa aan de beurt. Volgend jaar krijgt de hele wereld met Symantec's automatisch verlenging te maken.
De aanbieders maken via formulieren en e-mails duidelijk dat men zich voor automatische verlenging heeft opgegeven en dat het bedrag van de creditcard wordt afgeschreven. Volgens Symantec zouden de meeste mensen hun abonnement niet opzeggen, wat aangeeft dat de automatische verlenging werkt. Toch zijn critici van mening dat beveiligingsaanbieders terughoudend moeten zijn met dit soort praktijken. Feit is wel dat steeds meer aanbieders beveiliging als service aanbieen en abonnementen een lucratieve handel zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.