Banken worden steeds "proactiever" als het gaat om het beveiligen van hun klanten, omdat ze zich zo eenvoudig tegen fraude kunnen indekken. Naast het controleren van de beveiliging van PC's adviseert men klanten ook geen voor de hand liggende pincodes te nemen. Maar wat is voor de hand liggend, vraagt Leo Willems van TUNIX zich af. Hij stuurde ons het volgende scenario.
De banken geven geen regels en de invulling wordt aan de balie gedaan door medewerkers die geen kennis hebben van kansberekening. Dus zo kan dat gaan:
Baliemedewerker(m/v): Goedendag, wat kan ik voor u doen?
Klant: Hallo, ik wil graag mijn pincode veranderen, kan dat?
Baliemedewerker: Jazeker, u mag alleen geen voor de hand liggende codes gebruiken, dan kan een dief al te makkelijk uw pincode raden.
Klant: Ah, dus geen 1234 of zo?
Baliemedewerker: Inderdaad, maar de dieven zijn slim en daarom kijken we nog even verder want die rakkers weten vaak veel over uw privésituatie. Eens zien: uw postcode is 6644, dus de 6 en de 4 liggen al wel erg voor de hand, die schrappen we. Wat is uw geboortedatum ook weer?
Klant: 22 december 1966....
Baliemedewerker: Ah, zie alweer die zessen, goed dat we die geschrapt hebben. Maar de 2 komt ook te vaak voor, die doen we ook niet. En iedereen met een pincode is geboren in de vorige eeuw, dus u snapt dat 1 en 9 ook te veel voor de hand liggen. Wat is het kenteken van uw auto?
Klant: 55 DX 88, maar....
Baliemedewerker: Ziet u nu hoe makkelijk die pincode-dieven het hebben? Schrappen die hap. Ik zie nu dat uw mobiele nummer 0633773377 is, wat een mooi nummer! Maar de 3 en de 7 zijn toch iets te makkelijk. Weet u, dan is het verder niet moeilijk, uw nieuwe pin is 0000. Nog een prettige dag! Volgende klant?
Klant: Deuh?
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.