Microsoft is begonnen met het linken van zoekopdrachten met andere persoonlijke informatie om haar gebruikers meer gepersonaliseerde advertenties te tonen. Via cookies wordt gekeken welke Microsoft sites en diensten er gebruikt worden. Aan de hand van deze gegevens wordt dan een profiel van een bepaalde gebruikersgroep gemaakt, bijvoorbeeld vrouwen van boven de 30 die financieel nieuws lezen.
De softwaregigant biedt adverteerders de mogelijkheid om deze doelgroep speciale advertenties te tonen. "Behavioral targeting" wordt inmiddels door alle grote internetbedrijven zoals Yahoo en Google toegepast. Door het combineren van demografische informatie met online gedrag hoopt men de consument interessantere advertenties te laten zien.
Begin september, na een test van een jaar, heeft Microsoft de dienst gelanceerd en wil het nu wereldwijd gebruiken, hoewel het nog geen data bekend heeft gemaakt. Uit cijfers zou blijken dat behavorial targeting ervoor zorgt dat de kans dat een bezoeker op een advertentie klikt met 76% toeneemt. Critici zijn echter bang dat Microsoft en andere aanbieders teveel over hun gebruikers te weten komen, maar Microsoft is van mening dat ook de gebruiker ervan profiteert.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.