Door Peter V. op 03 januari 2007 16:02
Regel is altijd: betaal NOOIT een bedrag ineens vooruit. Dat is vragen om problemen.
Van welke planeet ben jij? Ik kan me van de laatste tig jaar geen vakantie meer herinneren waarbij ik niet alles vooraf moest betalen (en bij aankomst ook nog vaak een borg die bij vertrek niet zelden blijkt op te gaan aan kosten voor elektra, vuilophaal, toeristenbelasting etc. maar dat ter zijde).
Betaalt men het bedrag ineens vooruit en gaat er iets mis, dan is men al het geld kwijt plus het goed wat men wilde kopen (de verkoper kan immers failliet gaan).
Om die reden bestaan branche-organisaties zoals de ANVR (
http://www.anvr.nl/). Check of het bedrijf waarbij je boekt bij een dergelijke organisatie is aangesloten, dat betekent dat er in elk geval dat er enig toezicht is. Verder kun je op de ANVR page "Waar moet ik op letten bij het boeken van een reis op internet?" (zie
http://www.anvr.nl/anvr/vragen/bekijkvragen.asp?id=4962) lezen dat als een bedrijf is aangesloten bij
http://www.sgr.nl/ je al je geld terug krijgt indien het betreffende bedrijf failliet gaat.
Bij twijfel (bijv. buitenlands bedrijf) zou je, als je lid bent, de ANWB kunnen proberen te bellen (maar of zij dergelijke adviezen geven weet ik niet).
Is het bedrijf niet bij een branche-organisatie aangesloten dan neem je een gok. Dat gaat heus niet altijd fout, zelfs
ik (behoorlijk paranoide type :) heb dat ook wel eens gedaan via
http://www.huetten.com/, in Oostenrijk geboekt trouwens, en heb daar goede ervaringen mee (e-mails worden bijv. snel beantwoord). Overigens heb ik niet via Internet betaald maar vooraf gegireerd.
Laatste tip: Google vooraf naar de naar van het bedrijf waarbij je boekt (of de plaats van bestemming) in combinatie met woorden als
problemen,
klachten,
oplichting etc. (en evt. vertalingen daarvan in het Engels en de taal van het land van bestemming). Laat je, tenzij je zelf ook zeer kritisch bent op schoonmaak en faciliteiten, niet van de wijs brengen door een enkele negatieveling; zoek ook naar positieve ervaringen (als helemaal niemand naar een boekingssite verwijst is dat natuurlijk erg verdacht).
Edit: typo in url