Digibewust, het initiatief van Microsoft, KPN en TPG Post en het ministerie van Economische Zaken, is een landelijke campagne gestart om jongeren bewust te maken dat zij veilig moeten omgaan met wachtwoorden die zij voor e-mail en internet gebruiken. In de praktijk blijkt dat jongeren nog onzorgvuldig omgaan met geheimhouding van hun wachtwoord en lang niet altijd een veilig wachtwoord kiezen. Dit maakt jongeren kwetsbaar.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat jongeren gemakkelijk omgaan met het uitwisselen van wachtwoorden aan vrienden en vriendinnen. Mocht het wachtwoord op die manier in verkeerde handen vallen dan kan dit bijvoorbeeld resulteren in online pesten. Ook is het verzinnen van een goed en veilig wachtwoord dat moeilijk te achterhalen is, vaak lastig.
Door commercials op televisie en internet en een Boomerangkaartenactie op middelbare scholen krijgen jongeren tips bij het verzinnen van een goed en veilig wachtwoord. Daarnaast is de boodschap dat jongeren hun wachtwoord voor zichzelf moeten houden omdat de consequenties van het weggeven van je wachtwoord wel eens schadelijk zouden kunnen zijn. De campagne bestaat uit commercials op televisie (o.a. TMF) en Boomerangkaarten op scholen en bibliotheken en zal ongeveer een maand duren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.