Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in de beveiliging van hun bank op het internet, zo blijkt uit onderzoek. Zo vindt 69 procent dat de traditionele inlogprocedure voor online bankieren vervangen moet worden door krachtiger authenticatie en wil 58 procent dat ook voor telefonisch bankieren. Een ruime meerderheid, 83%, wil dat de bank online en telefonisch bankieren monitort op afwijkend gedrag.
Het onderzoek dat door RSA werd uitgevoerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Australië, India en Singapore laat zien dat 82 procent minder snel geneigd is om op een e-mail van de bank te reageren dankzij berichten over phishing. In 2005 was dit 79 procent en het jaar daarvoor 70 procent. Meer dan de helft van de respondenten is zelfs minder geneigd om online te gaan bankieren. Verder is 44 procent de laatste zes maanden steeds bezorgder over andere bedreigingen dan phishing, bijvoorbeeld trojans of key-logging.
Als het gaat om het beter beveiligen van het online bankieren, bijvoorbeeld via hardwaretokens, gepersonaliseerde afbeeldingen en een risicogebaseerde aanpak, geeft 73 procent de voorkeur aan deze laatste. Risicogebaseerde authenticatie analyseert de gebruikersidentiteit op basis van inloglocatie, IP-adres en transactiegedrag, eventueel aangevuld met telefoontjes of geheime vragen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.