Spelers van online games zoals World of Warcraft en Second Life zijn steeds vaker het doelwit van virusschrijvers en computercriminelen die spyware gebruiken om virtuele bezittingen te ontvreemden. Meer en meer internetters maken een virtueel karakter aan en begeven zich regelmatig in een online wereld, waar virtuele goederen of geld te vergaren zijn. In veel gevallen zijn deze om te zetten in echte valuta, zoals Amerikaanse dollars of euro's.
Eenmaal in bezit van de gestolen goederen worden die vervolgens op veilingsites aangeboden, een groeiend probleem, aldus Trend Micro. Het bedrijf identificeerde in 2006 al ruim 3600 aan gamegerelateerde spyware-uitbraken. Trojan spyware gericht op online games als Second Life, World of Warcraft, Lineage en andere spellen heeft kenmerken van georganiseerde witwaspraktijken.
RMT - Real Money Transaction of Real Money Trading - is een belangrijk onderdeel van de online gamewereld. Zo kunnen spelers van World of Warcraft onderdelen als wapens, kleding en zelfs geld verhandelen. Via trojan spyware achterhalen kwaadwillenden de accountgegevens, loggen in, stelen de online bezittingen en bieden deze te koop aan of zetten ze om in echte valuta. Het is lastig om deze virtuele dieven te vervolgen, aangezien internetters in tegenstelling tot bijvoorbeeld banken vaak geen aangifte doen van online diefstal.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.