image

Belastingdienst gaat kentekens monitoren

woensdag 31 januari 2007, 12:16 door Redactie, 29 reacties

Mobiele teams van de Belastingdienst gaan begin half februari het privégebruik van leaseauto's controleren. Met camera's en computers worden kentekens bij woonboulevards, festivals, pretparken en andere locaties gecontroleerd. Uit steekproeven blijkt namelijk dat veel automobilisten de leaseauto's voorzichzelf gebruiken, waardoor de fiscus inkomsten misloopt.

Wie betrapt wordt moet aantonen dat ze met de auto van de zaak minder dan 500 kilometer voor privé doeleinden afleggen. Wie de bui al voelt hangen kan zich voor half februari bij de Belastingdienst melden. Men krijgt dan geen boete, maar wel een naheffing. Wat er met de opgeslagen gegevens verder gebeurt is niet bekend. (TT)

Reacties (29)
31-01-2007, 12:56 door Anoniem
je vraagt je natuurlijk wel af, of dit niet erg tegen privacy aan hangt... En
natuurlijk mag je 500 km prive rijden... op en neer naar de andere kant van
nederland naar een pretpark IS DUS GEWOON TOEGESTAAN... Dat je met
een leasegebakje dus bij een winkel staat of niet, doet er niets af aan de
hoeveelheid kilometers... Ik vraag me dan ook sterk af waar de validiteit op
gebaseerd is.

Gelukkig heb ik een prive-auto.
31-01-2007, 12:58 door awesselius
"bij woonboulevards, festivals, pretparken en andere
locaties gecontroleerd"

Het defineren van 'andere locaties', zou natuurlijk te veel
van het goede zijn. Immers bij de Belastingdienst kunnen ze
het niet leuker maken, wel makkelijker. O.a. door op te
geven waar ze dus gaan monitoren, maar dan ook weer niet
alles weggeven.......

Dus voor de goede leaserijder: vermijdt rijden bij
woonboulevards, festivals, pretparken en andere locaties.
Mits je natuurlijk koerier bent en regelmatig wat moet
langsbrengen bij zulke locaties.

Wat een kul.

Je ziet hier dus meteen waar al die techniek voor gebruikt
wordt. Niks terroristen of criminelen. Jan met de pet is het
doelwit. Steeds nauwkeuriger profileren en dan overgaan op
precognitief rechercheren. Voor je ook maar iets doet ben je
al de pineut. Immers je profiel voldoet aan een patroon dus
ben je verdacht.

Fijn, die jongens van de overheid.

- Unomi -
31-01-2007, 13:05 door Skizmo
Wie betrapt wordt moet aantonen dat ze met de auto
van de zaak minder dan 500 kilometer voor privé doeleinden
afleggen
dus je bent schulding zolang je het tegendeel niet kunt
bewijzen.. ..

ik zou zeggen . .belastingdienst. . bewijzen jullie maar
eens dat ik meer dan 500km prive gereden heb.
31-01-2007, 13:23 door Anoniem
Er staan in Zuid-Holland al voldoende camera's die je
kenteken bijhouden bij welke weg en afslag je neemt. Het
begint langzaam aan echt 1984 te worden en de vraag is of we
dat willen, want alleen lease-rijders worden niet
gecontroleerd, maar ook de niet lease-rijders en of jij al
je rekeningen hebt betaald of nog een belasting achterstand
hebt.
31-01-2007, 13:38 door eEye McGuire
Ik krijg hier een erg 'unheimisch' gevoel van. Big Brother is niet langer
alleen een televisieprogramma geworden. Gaan we dit gewoon maar
accepteren?
31-01-2007, 14:11 door Anoniem

dus je bent schulding zolang je het tegendeel niet kunt
bewijzen.. ..

ik zou zeggen . .belastingdienst. . bewijzen jullie maar
eens dat ik meer dan 500km prive gereden heb

Zo werkt het niet, tenminste als je geen bijtelling betaald.
31-01-2007, 14:25 door Anoniem
Door Skizmo
Wie betrapt wordt moet aantonen dat ze met de auto
van de zaak minder dan 500 kilometer voor privé doeleinden
afleggen
dus je bent schulding zolang je het tegendeel niet kunt
bewijzen.. ..

ik zou zeggen . .belastingdienst. . bewijzen jullie maar
eens dat ik meer dan 500km prive gereden heb.

Zo is het altijd al geweest: je moet als bestuurder van een
leaseauto een sluitende boekhouding kunnen overleggen op het
moment dat je geen bijtelling wil. Dat is al jaren zo. Het
enige dat nieuw is, is dat de belastingdienst nu actief
auto's gaat controleren op de weg.

Mij lijkt het zinniger om kentekens te controleren op
wel/geen verzekering, betaalde belastingen, openstaande
boetes e.d. zoals in Rotterdam.
31-01-2007, 14:31 door Anoniem
Tjonge... wat gaat het volgende worden? Gaan ze ook straks
kijken of ik met de mobiele telefoon van m'n werk een prive
gesprek houd?
31-01-2007, 15:15 door Anoniem
Je zou maar onderhoudsmonteur van achtbanen zijn en een leaseauto
hebben. Die krijgt zeker weten met verdachtmakingen te maken. Wat een
domme tactiek weer. Ze moeten gewoon die hele 500km regeling
afschaffen en iets anders verzinnen. Voor die paar lullige euro's en
vervelende administratie blijf ik gewoon privé rijden in mijn leasebak
ondanks dat ik een tweede auto heb staan (mijn vrouw rijd daarmee naar
haar werk). Uiteindelijk is dat toch goedkoper en beleef ik het leven
prettiger dan dag in dag uit aan de belastingdienst te moeten denken.
31-01-2007, 15:23 door splinter
Goeie zaak.. aanpakken die fraudeurs!
31-01-2007, 15:28 door Anoniem
tja alle leaserijders die ik ken crossen gewoon overal naar
toe waar ze maar heen willen met hun auto. Ik zie geen
verschil in gebruik met mensen met een prive-wagen. Dus
afschaffen dat belastingvoordeel; controleren is dan ook
niet meer nodig.
31-01-2007, 15:30 door G-Force
Laatst hoorde ik iemand zeggen:

"En wat doen ze met het opgehaalde belastinggeld....? Of de
dames en heren suipen het op of geven het weg als
"ontwikkelingshulp" aan een of ander corrupt Afrikaans
koninkrijkje...."
31-01-2007, 16:02 door Anoniem
Ik spreek altijd met mijn klant af op zondag middag in
Kaatsheuvel.
Of mag dat soms niet?
31-01-2007, 16:08 door Grudge
Door Anoniem
Tjonge... wat gaat het volgende worden? Gaan ze ook straks kijken of ik met de mobiele telefoon van m'n werk een prive gesprek houd?

Als prive gesprekken niet zijn toegestaan op de bedrijfstelefoon dan kan je er vergif op innemen dat de werkgever de overzichten van gebelde nummers controleert.... En dat is van toepassing op een heleboel ondernemingen in
NL. (Op welke basis prive en zakelijk bellen word gescheiden is een andere discussie)
Persoonlijk zou ik (zelfs met toestemming van de werkgever) geen gebruik maken van beschikbare communicatie middelen voor prive doeleinden, uiteindelijk heeft de werkgever altijd inzage in het verbruik/gebruik van de beschikbaar gestelde communicatie middelen waardoor je veel van je prive aangelegenheden 'bekend' maakt aan je werkgever.
31-01-2007, 16:10 door Grudge
Door Peter V.
Laatst hoorde ik iemand zeggen:

"En wat doen ze met het opgehaalde belastinggeld....? Of de
dames en heren suipen het op of geven het weg als quot;ontwikkelingshulp" aan een of ander corrupt Afrikaans
koninkrijkje...."

Ik neem aan dat je duidelijk hebt gemaakt aan die persoon dat dat soort uitspraken kant nog wal raken?

Als ik ergens geen probleem mee heb, dan is het wel de BD en/of het betalen van belastingen. Dat komt vooral door de 29 jaar mantelzorg ervaring voor zorgafhankelijke mensen die uit de belasting inkomsten noodzakelijke voorzieningen vergoed krijgen... (en die voorzieningen zijn al in gevaar!)
31-01-2007, 16:38 door Anoniem
Het komt er dus op neer dat de belastingdienst vindt dat een auto van de
zaak verkapt loon is, en dat er daarom belasting over moet worden betaald.
Vreemd dat men in Europa mag gaan en staan waar men wilt, behalve
Nederlanders niet. Zodra wij een buitenlandse auto rijden, worden we
aangeklaagd, zodra we in het buitenland wonen, worden we aangeklaagd.
In de auto van een Duitse vriend van me, mag ik niet rijden, VOLGENS de
belastingdienst. Van hem en de verzekering boeit het niet. Dat gaat toch
gewoon helemaal NERGENS over... In nederland heb je toch gewoon een
auto nodig voor je boterham, en ander ken ik weinig 'bazen' die jou een
auto geven uit het goede van hun hart.. Wat een bullshit. En dan die
achterlijke regeltjes... Als je van huis naar een klant rijdt, en weer terug
naar huis, is dat woon-werk, en dus toegestaan (inmiddels, vroeger was
dat afhankelijk van km's van je werk wonend enz enz).. maar als je dus
gaat tanken, is dat nog steeds zakelijk. Echter, haal je prive een mars reep,
dan is die rit ineens prive geworden... Achterlijker kunnen we het niet
maken, en makkelijker ook niet.
31-01-2007, 18:26 door Anoniem
Door eEye McGuire
Ik krijg hier een erg 'unheimisch' gevoel van. Big Brother
is niet langer
alleen een televisieprogramma geworden. Gaan we dit gewoon maar
accepteren?


Wat wil je er aan doen dan ? Wil je Netwerk TV of naar Nova ?
Ik denk dat die mensen je niet eens willen ontvangen.

Trouwens onze regering beslist en niet langer de buren.
19484 is allang begonnen.
31-01-2007, 20:08 door Anoniem
Uhm nee, de Belastingdienst vindt een auto van de zaak geen
verkapt loon hoor. Een auto van de zaak die je privé
gebruikt, DAT is verkapt loon. En dat is ook zo.

... en als jij aangeklaagd wordt als je in een buitenlandse
auto rijdt of in het buitenland woont, dat komt dat toch
echt niet daardoor, maar vast door iets anders. Waarom ben
je precies aangeklaagd?

En een laatste gok: volgens mij mag je van de
Belastingdienst best in de auto van je Duitse vriend rijden.
Alleen als je het doet gaat er misschien belasting-technisch
iets veranderen.

Dat lijkt een beetje over klagen dat je van de verzekering
niet dit of dat mag. Dat slaat meestal nergens op. Het mag
altijd, alleen of ze het dan nog vergoeden is de vraag. En
net als bij verzekeren heb je bij belasting ook een keus.
Als het je niet aanstaat ben je vrij om te verhuizen naar
een land met andere belastingregels.
31-01-2007, 22:55 door Anoniem
Lease auto?.......
Er staan veel meer auto's op die locatie,s.

We 'kennen' het blauwe taxi kenteken al, gun de 'eigen' rijders dan
hun rechtmatige privacy en geef lease auto's ook een aangepast
kenteken zodat de BD gericht zijn/haar werk kan doen.
Zodra de lease auto een prive bezit word komt er een ander
kenteken op de auto, net als met import kentekens.
(Ook erg waardevol voor de consument die een gebruikte auto
koopt, kan de herkomst i.i.g. niet verzwegen worden)
01-02-2007, 07:53 door Anoniem
Wij hebben prive een auto en ik heb een bedrijfsauto. Die laatste gebruik ik
alleen zakelijk, dus hou ik een strakke administratie bij en aldus betaal ik
geen bijtelling. Die 500 km per jaar vrije kilometers per jaar zorgt ervoor,
dat ik vaak eerst naar huis rijd, de prive auto pak en naar de sportschool
ga. Dat ritje is 64 kilometer, terwijl als ik uit mijn werk even omrijd langs de
sportschool is het 10 kilometer. Maar ja, twee keer per week keer 50
weken is 1000 km, is bijtelling. En dus rijd ik om en verspil ik energie (en
tijd). Zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Nu wordt er een
controlesysteem opgetuigd, wat veel geld kost, terwijl ze ook de
speelruimte iets kunnen vergroten en de rittenadministratie kunnen
controleren. En als ze toch controleren: Doe dat vooral bij
overheidsdienaren, want ik ken er vele, die geen bijtelkling kennen, maar
ook veel prive (mogen) rijden.

Een niet altijd blijde rijder.
01-02-2007, 10:53 door Anoniem

dat ik vaak eerst naar huis rijd, de prive auto pak en naar de sportschool
ga. Dat ritje is 64 kilometer....
Er moet toch een sportschool te vinden zijn dichter bij huis.

Gewoon altijd bijtelling rekenen. Zijn we van het hele gezeur af.
01-02-2007, 15:42 door splinter
21 reacties.. Zo blijkt maar weer eens.. "blijf af van de heilige koe!"
01-02-2007, 16:56 door Deuteronomium
Door splinter
21 reacties.. Zo blijkt maar weer eens.. "blijf af van
de heilige koe!"

Heilige melkkoe bedoel je..;)
01-02-2007, 17:33 door Anoniem
Mooi dus niet op de wallen :)
02-02-2007, 10:51 door Anoniem
Door Anoniem
Lease auto?.......
Er staan veel meer auto's op die locatie,s.

We 'kennen' het blauwe taxi kenteken al, gun de 'eigen' rijders dan
hun rechtmatige privacy en geef lease auto's ook een aangepast
kenteken zodat de BD gericht zijn/haar werk kan doen.
Zodra de lease auto een prive bezit word komt er een ander
kenteken op de auto, net als met import kentekens.
(Ook erg waardevol voor de consument die een gebruikte auto
koopt, kan de herkomst i.i.g. niet verzwegen worden)

Haha dit gebeurt nooit want dan ziet iedereen dat alle BD zakenmannetjes
een geleaste auto hebben en dan kunnen ze niet meer opscheppen over
hun auto.
02-02-2007, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem
Wij hebben prive een auto en ik heb een bedrijfsauto. Die laatste gebruik ik
alleen zakelijk, dus hou ik een strakke administratie bij en aldus betaal ik
geen bijtelling. Die 500 km per jaar vrije kilometers per jaar zorgt ervoor,
dat ik vaak eerst naar huis rijd, de prive auto pak en naar de sportschool
ga. Dat ritje is 64 kilometer, terwijl als ik uit mijn werk even omrijd langs de
sportschool is het 10 kilometer. Maar ja, twee keer per week keer 50
weken is 1000 km, is bijtelling. En dus rijd ik om en verspil ik energie (en
tijd). Zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Nu wordt er een
controlesysteem opgetuigd, wat veel geld kost, terwijl ze ook de
speelruimte iets kunnen vergroten en de rittenadministratie kunnen
controleren. En als ze toch controleren: Doe dat vooral bij
overheidsdienaren, want ik ken er vele, die geen bijtelkling kennen, maar
ook veel prive (mogen) rijden.

Een niet altijd blijde rijder.


Moet je voor de lol eens gaan uitrekeken hoeveel je kwijt ben aan
brandstof. Waarschijnlijk ben je meer kwijt aan brandstof dan dat je aan
bijtelling moet betalen
02-02-2007, 11:41 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
02-02-2007, 20:08 door Anoniem
Door TT
Door Peter V.
Laatst hoorde ik iemand zeggen:

"En wat doen ze met het opgehaalde
belastinggeld....? Of de
dames en heren suipen het op of geven het weg als
quot;ontwikkelingshulp" aan een of ander corrupt
Afrikaans
koninkrijkje...."

Ik neem aan dat je duidelijk hebt gemaakt aan die persoon
dat dat soort uitspraken kant nog wal raken?

Als ik ergens geen probleem mee heb, dan is het wel de BD
en/of het betalen van belastingen. Dat komt vooral door de
29 jaar mantelzorg ervaring voor zorgafhankelijke mensen die
uit de belasting inkomsten noodzakelijke voorzieningen
vergoed krijgen... (en die voorzieningen zijn al in gevaar!)

mooie reactie TT, maar ik vrees dat peter v via een omweg
weer eens zijn mening laat horen die ook weer een niets met
security te maken heeft.
02-07-2007, 00:03 door Anoniem
Tja, wie zegt mij dat het scannen ook niet voor andere doeleinden gebruikt
gaat worden?Kentekenplaatherkenning, gelaatscanning... Enemy of the
State is zo straks onze eigen persoonlijke nachtmerrie en is 1984 over een
paar jaar een sprookje vergeleken. Ieder jaar weer sneuvelt er een stukje
privacy onder de mom van veiligheid en wei niets te verbergen heeft....
Meest trieste is dat er vrijwel geen garantie of controle op misbruik is. Al
weer een tijdje terug las ik dat de politiedatabase ook gebrukt werd voor
privedoeleinden van politieagenten en /of kun vrienden. Kijk en dan gaat het
fout. Wordt het scannen straks ook gebruikt om b.v. te kijken waar die leuke
meid van nummer 33 naar toe gaat en wie haar vriendje is (en hoe je ervoor
kunt zorgen dat jij haar nieuwe vriendje wordt) en/of de man of vrouw van X
niet vreemd gaat?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.