Werkgevers en werknemers blijken erg slordig met persoonlijke- en bedrijfsgegevens om te gaan, zo blijkt uit onderzoek van McAfee. Steeds vaker nemen medewerkers vertrouwelijke gegevens mee naar buiten en maken daarbij gebruik van methoden die niet door de IT-afdeling te controleren zijn. Daarnaast blijkt er in meer dan één derde van de Europese ondernemingen (37%) geen sprake te zijn van een duidelijk geformuleerd beleid ten aanzien van de omgang met gevoelige documenten.
Interne stukken en klantgegevens/klantrecords zijn de documenten die op dagelijkse basis het meest frequent uit kantoor worden meegenomen, in elektronische hetzij fysieke vorm. Op de tweede plaats staat financiële bedrijfsinformatie. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van mobiele apparatuur, zoals telefoons en memory sticks, om vertrouwelijke gegevens mee naar buiten te nemen. Van de kantoormedewerkers in Europa zegt maar liefst 52% bedrijfsgegevens mee te nemen als ze bij hun huidige werkgever zouden vertrekken.
Ook de privacy van medewerkers zelf is allerminst veilig: bijna één vijfde (19%) wisselt persoonlijke gegevens uit met externe contactpersonen en ofschoon de grote meerderheid (92%) onmiddellijk toegeeft dat verantwoord omgaan met vertrouwelijke informatie cruciaal is voor behoud van goede relaties met de klant, stuurt 39% klantgegevens zonder bedenkingen door naar personen en instanties buiten het bedrijf.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.