De beveiliging van de snelgroeiende virtuele leefomgeving Second Life laat te wensen over, aldus een eerste inventarisatie van een Israelisch beveiligingsbedrijf. In het afgelopen jaar hebben zich al diverse beveiligingsincidenten in het spel voorgedaan, en waren aanvallers meerdere keren in staat om substantiële zwakke plekken te vinden in het systeem en het communicatieprotocol van Second Life.
De beveiligingsrisico’s hebben enerzijds te maken met de manier waarop Second Life is opgezet: het laagdrempelige en op onderlinge interactie gerichte model. Anderzijds met het feit dat de scripting language van Second Life-ontwikkelaar Linden Labs het erg makkelijk maakt kwaadaardige code te produceren.
"Het laten crashen van het hele systeem is niet eens moeilijk. Het is alleen niet toegestaan volgens de reglementen. Daarbij zorgen de nu al ruimschoots vertegenwoordigde porno- en goksectoren voor grote financiële belangen, temeer omdat de virtuele munteenheid in een vaste wisselkoers gekoppeld is aan de Amerikaanse dollar." zegt Comsec's Henk van der Heijden.
Hoewel de Linden Labs claimt dat de informatie opgeslagen is in een virtuele kluis, betekent het structureel ontbreken van een diepgaand beveiligingsontwerp en het ‘open code protocol’ dat ook voor deze kluis kwetsbaarheden bekend gaan worden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.