De mogelijke kostenbesparing door zoekopdrachten voortaan nog maar twee jaar te bewaren hebben waarschijnlijk een zeer kleine rol gespeeld bij de beslissing van Google om haar privacybeleid aan te passen. Volgens privacy expert Lauren Weinstein is de waarde van verzamelde zoekopdrachten namelijk veel groter dan de opslagkosten.
Sommigen vragen zich af of internetbedrijven hun gebruikers als kostenbesparing meer privacy gaan bieden. Het opslaan van één gigabyte informatie in een beveiligde omgeving kan meer dan 15 dollar per jaar bedragen, terwijl het opslaan van minder vertrouwelijke informatie de helft bedraagt. Ook het aansprakelijk zijn voor slecht beveiligde klantgegevens en identiteitsdiefstal kan de kosten van opslag doen stijgen.
"De opslagkosten zijn nihil voor een bedrijf met de omvang van Google. Niemand buiten Google heeft een idee hoeveel opslagcapaciteit de zoekgigant heeft, maar ik geloof dat het veel, heel veel is" aldus Weinstein. De waarschijnlijke reden waarom Google dan ook gegevens nog maar twee jaar bewaart, heeft meer te maken met het inzien dat opgeslagen gegevens misbruikt kunnen worden, dan met opslagkosten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.