Amerikaanse internetproviders verkopen massaal de surfgeschiedenis van hun abonnnees, aldus David Cancel van onderzoeksbureau Compete. Compete zou dit soort gegevens kopen, en hoewel het niet om IP-adressen gaat, is dat niet voldoende om de privacy van klanten te beschermen. De "clickstream data" kan namelijk ook zoekopdrachten bevatten die een internetter identificeren.
"ISPs verkopen zonder problemen de clickstream data, en het is big business. Ze verkopen niet je naam, alleen je clicks, maar de clicks zijn als specifieke gebruiker aan je gekoppeld, bijvoorbeeld gebruiker1, gebruiker2 etc" zo liet Cancel tijdens de Open Data 2007 conferentie weten.
De clicks zijn 40 cent per maand per klant waard, en volgens de Compete CEO zijn er zo'n 10 a 12 grote bedrijven die deze informatie kopen. Dit betekent dat ISPs zo'n 5 dollar per maand, dus 60 dollar per jaar alleen aan de clickstream van één klant verdienen. Tijdens de presentatie van Cancel riep iemand dat dit net zo erg is als het incident met de AOL zoekopdrachten, "het is veel erger" zo merkt de klokkeluider op. Geen enkele grote Amerikaanse ISP wilde op de aantijgingen reageren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.