De man die onlangs voor 21 miljoen euro aan diamanten uit een filiaal van de ABN Amro bank in Antwerpen wist te stelen, en daarmee een beveiligingssysteem van 1 miljoen euro omzeilde, verleidde het bankpersoneel via social engineering en chocola. De man deed zich voor als een succesvolle zakenman en bezocht regelmatig de bank. Hij werd bevriend met het personeel, wist langzaamaan hun vertrouwen te winnen en kocht zelfs chocola om het personeel te paaien.
Het personeel van de ABN Amro bank vraagt zich nog steeds af hoe ze iemand met een vals Argentijns paspoort toegang tot hun kluizen konden geven. De planning van de overval duurde mogelijk meer dan een jaar en zorgt nog steeds voor verbazing. Volgens Philip Claes, woordvoerder van de Antwerpse diamantsector, was de omgeving beveiligd met een beveiligingssysteem dat meer dan een miljoen euro kostte. "De les die we geleerd hebben, is dat ondanks al onze investeringen in de beveiliging, niets tegen menselijke fouten helpt".
De dief gebruikte geen geweld. Zijn enige wapen was z'n charme, waarmee hij het vertrouwen wist te winnen. Hij kocht chocola voor het personeel, het was een aardige man, hij charmeerde ze, en wist de originele sleutels te krijgen waar hij kopieen van maakte, en achterhaalde uiteindelijk de lokatie van de diamanten. "Je kunt alle beveiliging in de wereld hebben, maar als iemand z'n charmes gebruikt om mensen te misleiden maakt het niets uit" aldus Claes.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.