Spam is niet alleen een grote bron van ergernis, het kost ook handen vol geld. Om precies te zijn 712 dollar per werknemer, waardoor de schade van spam alleen al in Amerika 71 miljard dollar bedraagt. Uit onderzoek van Nucleus Research and KnowledgeStorm blijkt dat twee van de drie e-mails die kantoorpersoneel ontvangt spam is, ook al gebruikt 60% van de bedrijven een spamfilter
Het onderzoek is gebaseerd op een verdienmodel van 30 dollar per uur, een werkjaar van 2080 uren, 100 miljoen Amerikanen die op kantoor hun e-mail lezen, en dat e-mailgebruikers gemiddeld 16 seconden bezig zijn om spam te identificeren en te verwijderen dat toch in hun postvak is terechtgekomen.
In 2004 kostte het respondenten nog een halve minuut om te bepalen of iets spam was of niet, waardoor werkgevers bijna 2000 dollar aan spam per werknemer per jaar kwijt waren. Op de vraag of anti-spam technologie voor de daling verantwoordelijk is, laat Rebecca Wettemann weten dat spamfiltering helpt, maar dat spammers ook steeds slimmer worden. E-mailgebruikers raken wel steeds gefrustreerder door alle spam, waarbij 18% spammers achter de tralies wil hebben, en een derde van deze groep zelfs voor straffen langer dan drie jaar is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.