Microsoft, de grote verliezer in de overnamestrijd rond DoubleClick, heeft de Amerikaanse overheid opgeroepen om de overname van de bannerboer door Google te verbieden. Hoewel er nog geen officiele aanklacht is ingediend, is de softwaregigant van mening dat de overname ervoor zorgt dat Google een monopolie positie krijgt op het gebied van online adverteren.
En het is niet alleen de eigen portemonnee waar Microsoft zich zorgen om maakt, ook de privacy van de consument is in het geding, iets wat zaterdag ook al door beveiligingsexperts werd geventileerd.
"De voorgestelde overname zorgt voor gegronde twijfels over competitie en privacy. De Google DoubleClick combinatie heeft een ongekende controle over online advertenties, en toegang tot een gigantische hoeveelheid consumentengegevens" zegt Microsoft's senior vice president Brad Smith, die van mening is dat de autoriteiten de fusie nauwlettend moeten controleren om ervoor te zorgen dat er een competitieve online advertentie markt blijft bestaan.
Google, die uiteindelijk met de DoubleClick prijs ervandoor ging en Microsoft, Time Warner, en Yahoo! achter zich liet, laat weten dat de klachten ongegrond zijn. "We hebben ze goed bestudeerd, en hun beweringen zijn niet waar" aldus Google's CEO Eric Schmidt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.