image

"Illegale software maakt bedrijven kwetsbaar voor hackers"

vrijdag 18 mei 2007, 11:09 door Redactie, 14 reacties

Niet alleen in Nederland, ook in het Verenigd Koninkrijk is de Business Software Alliance met een offensief tegen illegaal gekopieerde software begonnen. Ook hier worden bedrijven gewaarschuwd voor het beveiligingsrisico dat illegale software met zich meebrengt, een uitspraak die door virusbestrijder Sophos wordt ondersteund.

"Naast de juridische aspecten, kan piraterij een echte impact op de bedrijfsbeveiliging hebben" zegt Graham Cluley van Sophos. "Het is niet voldoende om ervoor te zorgen dat alle PC's een geldige versie van Word draaien, bedrijven moeten ook controleren welke programma's hun werknemers downloaden, installeren en draaien. Het patchen van software lekken is de basis van een goede IT-beveiligingspolicy, maar met illegale software wordt dit onmogelijk. Illegale software die van dubieuze websites wordt gedownload heeft geen technische ondersteuning, en kan zelfs met een virus geïnfecteerd zijn," zo gaat de senior technology consultant verder.

Het gebruik van illegale software heeft volgens de beveiliger ook ernstige gevolgen voor de netwerkinfrastructuur en neemt waardevolle bandbreedte en netwerkmiddelen in beslag. Bedrijven mogen illegale software dan ook niet negeren. Of ze dat ook doen is een tweede, uit onderzoek blijkt dat 35% van de PC's tenminste één illegaal programma draait.

Reacties (14)
18-05-2007, 11:41 door Anoniem
FUD van de marketingkapitalisten.

" maar met illegale software wordt dit onmogelijk. Illegale software die van
dubieuze websites wordt gedownload heeft geen technische
ondersteuning, en kan zelfs met een virus geïnfecteerd zijn"

1) patches doen niks anders dan de exe aanpassen, daar heb je geen
ondersteuning voor nodig flippo

2) illegale software heeft niet meer kans geïnfecteerd te raken, het is
gewoon een executable, dezelfde als de originele. punt.
18-05-2007, 11:59 door Eerde
Allemaal overstappen op OpenSource software zou ik zeggen !
a. Patches worden eerder bekend en gaten gedicht
b. Het gebruik is niet illegaal
c. Het is het gratis en voor ondersteuning mag je betalen
d. Het gebruik ervan "criminaliseerd" de gebruikert niet

Neem bv de nieuwe OOo (OpenOfficeorg) suite 2.2 dat werkt
perfect, leest .doc files en anders dan m$ kantoorspul kan
je er makkelijk met een paar klikken een .pdf file mee
maken. Daarnaast is .odt een open standard.
Back to you Billy.
18-05-2007, 12:20 door wimbo
Volgens mij wil Open Source niet per definitie zeggen dat
het ook gratis is voor commerciële doeleinden. Een bedrijf
kan dan nog steeds illegaal bezig zijn.
18-05-2007, 12:39 door Eerde
http://www.free-soft.org/
en
http://www.gnu.org/philosophy/free-software-for-freedom.html

Zowel OpenSource als FreeSoftware zijn "Free", free as in
'freedom' and free as in '-free-beer'. Als bedrijf mag je
gewoon -gratis- OpenSource software gebruiken aanpassen etc.
Ze zijn meestal onder de GPL (General Public Licence)
uitgegeven, maar ook andere licencies zijn mogelijk.

De beste definitie vind ik hierin:

The fundamental difference between the two movements is in their values, their ways of looking at the world.
For the Open Source movement, the issue of whether software should be open source is a practical question, not an ethical one. As one person put it, “Open source is a development methodology; free software is a social movement.” For the Open Source movement, non-free software is a suboptimal solution. For the Free Software govement, non-free software is a social problem and free software is the solution.
18-05-2007, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem
FUD van de marketingkapitalisten.
Hoezo FUD? Dit is wel degelijk een probleem. Illegaal gedownloade
software kun je nooit volledig vertrouwen. Je weet nooit wie het op een
nieuwsgroep of site heeft gezet, en je weet nooit wat voor aanpassingen
deze persoon heeft gedaan. Terechte stelling dat je geen illegale software
moet gebruiken. En bedrijven al helemaal niet!
En waarom zou je trouwens nog illegaal downloaden tegenwoordig? Van
al de betaalde software die te krijgen is kun je tegenwoordig wel een gratis
alternatief voor vinden.
18-05-2007, 14:27 door Anoniem
De redenering klopt niet die deze man volgt. Immers zegt hij
hetvolgende :

"Het gebruik van illegale software heeft volgens de beveiliger ook ernstige
gevolgen voor de netwerkinfrastructuur en neemt waardevolle
bandbreedte en netwerkmiddelen in beslag."

Hierbij gaat het om het controleren van welke software er draait binnen
een netwerk, of voor de desbetreffende software de licenties zijn betaald
is een hele andere vraag. Alsof een niet-gelicenceerde kopie van office of
windows opeens meer bandbreedte gaat gebruiken ;)

Het feit dat je illegaal bezig bent wanneer je de licenties niet betaald is
een ander verhaal.
18-05-2007, 16:03 door Barrebapappa
Door Anoniem
De redenering klopt niet die deze man volgt. Immers zegt hij
hetvolgende :

"Het gebruik van illegale software heeft volgens de
beveiliger ook ernstige
gevolgen voor de netwerkinfrastructuur en neemt waardevolle
bandbreedte en netwerkmiddelen in beslag."

Hierbij gaat het om het controleren van welke software er
draait binnen
een netwerk, of voor de desbetreffende software de licenties
zijn betaald
is een hele andere vraag. Alsof een niet-gelicenceerde kopie
van office of
windows opeens meer bandbreedte gaat gebruiken ;)

Het feit dat je illegaal bezig bent wanneer je de licenties
niet betaald is
een ander verhaal.


95% van ALLE illegale Windows versie's die beschikbaar zijn
op het web is voorzien van 'extra's'. (fileserver voor het
verder delen van die illegale Windows en meer)
Zelfs Muziek bestanden zijn voorzien van een .com.txt
bestand en die hebben over het algemeen geen goede
bedoelingen met het systeem.

Ook de .rar pakketten (1 uitvoerbaar .rar bestand die alle
andere bijgevoegde pakketten uitpakt en weer samenvoegd tot
een .iso o.i.d.) die veel te vinden zijn op P2P servers zijn
volgestopt met kwaadaardige tools.

BSA in de bocht..
Zij zijn een beetje dom...
http://www.bsa.org/netherlands/press/newsreleases/29-procent-van-software-in-Nederland-illegaal.cfm

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie:
Lammers van Toorenburg Benelux PR
Sabine Lakerveld, Marjan Kok
Telefoon: 030 – 65 65 070
E-mail: bsa@lvtpr.nl

dus als je je afvraagd wie al die FUD schrijft voor de BSA dan weet je dat ook..

http://www.lvtpr.nl/cms/publish/content/showpage.asp?themeID=2
18-05-2007, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
FUD van de marketingkapitalisten.
Hoezo FUD? Dit is wel degelijk een probleem. Illegaal gedownloade
software kun je nooit volledig vertrouwen. Je weet nooit wie het op een
nieuwsgroep of site heeft gezet, en je weet nooit wat voor aanpassingen
deze persoon heeft gedaan. Terechte stelling dat je geen illegale software
moet gebruiken. En bedrijven al helemaal niet!
En waarom zou je trouwens nog illegaal downloaden tegenwoordig? Van
al de betaalde software die te krijgen is kun je tegenwoordig wel een gratis
alternatief voor vinden.

Dan heb jij heeeele slechte software bronnen en ben je ook een lulletje
rozenwater als je de executable niet even zelf checkt.
18-05-2007, 18:30 door Eerde
Mensen, stap toch gewoon over op GNU/Linux OpenSuse 10.2 bv,
dan ben je van al dat gezeur af !
19-05-2007, 09:23 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-05-2007, 21:52 door G-Force
Door Eerde
Allemaal overstappen op OpenSource software zou ik zeggen !
a. Patches worden eerder bekend en gaten gedicht
b. Het gebruik is niet illegaal
c. Het is het gratis en voor ondersteuning mag je betalen
d. Het gebruik ervan "criminaliseerd" de
gebruikert niet

Neem bv de nieuwe OOo (OpenOfficeorg) suite 2.2 dat werkt
perfect, leest .doc files en anders dan m$ kantoorspul kan
je er makkelijk met een paar klikken een .pdf file mee
maken. Daarnaast is .odt een open standard.
Back to you Billy.

Waa...er bestaat dus geen broncode zonder fouten he?
21-05-2007, 19:59 door Anoniem
Door G-Force
Door Eerde
Allemaal overstappen op OpenSource software zou ik zeggen !
a. Patches worden eerder bekend en gaten gedicht
b. Het gebruik is niet illegaal
c. Het is het gratis en voor ondersteuning mag je betalen
d. Het gebruik ervan "criminaliseerd" de
gebruikert niet

Neem bv de nieuwe OOo (OpenOfficeorg) suite 2.2 dat werkt
perfect, leest .doc files en anders dan m$ kantoorspul kan
je er makkelijk met een paar klikken een .pdf file mee
maken. Daarnaast is .odt een open standard.
Back to you Billy.

Waa...er bestaat dus geen broncode zonder fouten he?

Er bestaan toch ook geen mensen zonder "fouten"?
23-05-2007, 11:54 door Anoniem
Door Eerde
Allemaal overstappen op OpenSource software zou ik zeggen !
a. Patches worden eerder bekend en gaten gedicht
b. Het gebruik is niet illegaal
c. Het is het gratis en voor ondersteuning mag je betalen
d. Het gebruik ervan "criminaliseerd" de gebruikert niet

Neem bv de nieuwe OOo (OpenOfficeorg) suite 2.2 dat werkt
perfect, leest .doc files en anders dan m$ kantoorspul kan
je er makkelijk met een paar klikken een .pdf file mee
maken. Daarnaast is .odt een open standard.
Back to you Billy.

Opensource is vaak gratis voor een consument. Als je het op een bedrijf
wil uitrollen, kost het vaak een hoop centjes.
24-05-2007, 16:47 door Anoniem
bedoelen ze niet.
Alle windows software maakt bedrijven kwetsbaar voor hackers???
legaal of illigaal, het maakt geen zak uit.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.