De automatische verlenging van het anti-virus abonnement staat gelijk aan zwendel, zegt IT consultant Bruce Weiskopf. Het opzeggen is lastig en in sommige gevallen niet via het web te doen. "Ik weet zeker dat er veel consumenten zijn die hun creditcardafschrijvingen niet controleren, waardoor Symantec elk jaar automatisch 50 dollar verdient."
Weiskopf onderzocht de abonnementen van Microsoft Windows Live OneCare, Symantec, McAfee en ZoneAlarm. Microsoft heeft de minst transparante dienst en is het moeilijkst te annuleren. Na het lezen van lange gebruikersovereenkomsten en andere pagina's bleek uiteindelijk het abonnement alleen telefonisch opgezegd te kunnen worden. Ook McAfee maakt het de consument niet makkelijk om het abonnement te stoppen. Symantec komt wat dat betreft beter uit de bus, maar blijkt het automatisch verlengen verplicht te stellen. De meest transparante beveiliger is volgens de IT consultant dan ook ZoneAlarm, waarbij het annuleren vrij eenvoudig is.
In een reactie laat Microsoft weten dat de automatische verlenging in het belang van de klant is, omdat uit onderzoek blijkt dat 66% van de gebruikers na het eerste jaar het abonnement niet verlengt. "Bedrijven wijzigen zelden policies waar ze rijk van worden, tenzij genoeg klanten klagen. Als de automatische verlenging voor jou werkt, blijf het dan gebruiken. Ben je over de implementatie ervan niet tevreden, dan is het tijd om je beveiligingsaanbieder dit te laten weten," besluit Weiskopf zijn pleidooi.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.