image

"Automatische verlenging virusscanner is zwendel"

maandag 21 mei 2007, 12:50 door Redactie, 14 reacties

De automatische verlenging van het anti-virus abonnement staat gelijk aan zwendel, zegt IT consultant Bruce Weiskopf. Het opzeggen is lastig en in sommige gevallen niet via het web te doen. "Ik weet zeker dat er veel consumenten zijn die hun creditcardafschrijvingen niet controleren, waardoor Symantec elk jaar automatisch 50 dollar verdient."

Weiskopf onderzocht de abonnementen van Microsoft Windows Live OneCare, Symantec, McAfee en ZoneAlarm. Microsoft heeft de minst transparante dienst en is het moeilijkst te annuleren. Na het lezen van lange gebruikersovereenkomsten en andere pagina's bleek uiteindelijk het abonnement alleen telefonisch opgezegd te kunnen worden. Ook McAfee maakt het de consument niet makkelijk om het abonnement te stoppen. Symantec komt wat dat betreft beter uit de bus, maar blijkt het automatisch verlengen verplicht te stellen. De meest transparante beveiliger is volgens de IT consultant dan ook ZoneAlarm, waarbij het annuleren vrij eenvoudig is.

In een reactie laat Microsoft weten dat de automatische verlenging in het belang van de klant is, omdat uit onderzoek blijkt dat 66% van de gebruikers na het eerste jaar het abonnement niet verlengt. "Bedrijven wijzigen zelden policies waar ze rijk van worden, tenzij genoeg klanten klagen. Als de automatische verlenging voor jou werkt, blijf het dan gebruiken. Ben je over de implementatie ervan niet tevreden, dan is het tijd om je beveiligingsaanbieder dit te laten weten," besluit Weiskopf zijn pleidooi.

Reacties (14)
21-05-2007, 13:20 door Anoniem
Je moet er vanaf kunnen komen op dezelfde manier als dat je eraan kunt
komen. Via web kopen? Dan ook via web opzeggen... tijd voor een wet.
21-05-2007, 14:17 door Anoniem
Door Anoniem
Je moet er vanaf kunnen komen op dezelfde manier als dat je eraan kunt
komen. Via web kopen? Dan ook via web opzeggen... tijd voor een wet.

Minimaal!
21-05-2007, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem
Je moet er vanaf kunnen komen op dezelfde manier als dat je
eraan kunt
komen. Via web kopen? Dan ook via web opzeggen... tijd voor
een wet.

Gelijk heb je. Ze vertrouwen wel de gegevens die ze krijgen
als je je ergens voor aanmeld via internet, maar afmelden
moet schriftelijk en met handtekening. Belachelijk! Geef me
dan een eigen profilel op de site en laat mij daar bepalen
wat voor wijzigingen ik wil doorgeven, zoals
adreswijzigingen, opzeggingen etc.
24-05-2007, 12:29 door spatieman
wie dergelijke s0ftware via een cr3dit c@rd betaald is een rund.
05-02-2008, 19:28 door Anoniem
OneCare is een Mooie Lege Doos, koop het nooit, het is praktisch niet
meer op te zeggen !!! Ze houden je gegevens bij (visakaart) en
automatisch wordt je licentie verlengd en zij bepalen bovendien wat het zal
kosten.
01-12-2008, 17:12 door Anoniem
Met de beste bedoeling een macafee beveiliging aangeschaft waar ik nu niet meer van af geraak. macafee haalt gewoon mijn rekening af met €64 zonder voorafgaandelijhkl toestemming. wat schandalige practijken zijn.
Allicht moat ik opzeggen maar daar slaag ik niet in. Zal dan wel een rund zijn zeker?
door Hugo van Elugo
weet iemand hoe het moet?
26-02-2009, 11:20 door Anoniem
Hier nog een ontevreden klant van McAfee. Het lijkt onmogelijk het abonnement op te zeggen. McAfee reageert noch op mijn verzoeken via mcafee.nl, noch op mijn e-mails. Het abonnementsgeld wordt van de rekening afgehaald... Denk goed na voor je met een creditcard een abonnement neemt op McAfee Always on Protection. Misschien zit je er voor altijd aan vast...
Graag tips!
26-02-2009, 12:01 door Anoniem
(Aan de moderator.

Het lijkt erop dat mijn probleem met McAfee wordt opgelost. Mijn vorige bericht eerder vandaag kan wat mij betreft worden verwijderd. Mocht het probleem toch blijven bestaan zal ik een nieuw bericht sturen. Dank & groet.)
26-02-2009, 12:02 door Anoniem
Aan Hugo: Bel naar McAfee 020-5040586. Vooralsnog lijkt het erop dat McAfee mijn abonnementsgeld gaat restitueren.
24-03-2009, 10:14 door Anoniem
Als vervolg op mijn vorige 3 berichten hier direct boven:
McAfee reageerde niet op verzoeken via de site of op e-mails, maar na een telefoongesprek met een behulpzame medewerker (020-5040586) is het abonnementsgeld binnen drie dagen teruggestort.
09-03-2010, 13:04 door Anoniem
Heb dus ook via nummer (020-5040586) met mcaffee contact opgenomen. Lukt via site absoluut niet om automatische verlenging stop te zetten en medewerker geeft gelijk toe dat dit niet kan. Mij dus ook gelukt via dit telefoon nummer.
12-05-2010, 12:36 door Anoniem
Ook mij lukt het niet om via het account het abonnement te beeindigen, klantenservice......lukt niet, gratis e-mail ondersteuning valt niet in te schakelen, telefoon in gesprek en het schiet dus niet op. Het autm.afschrijven uitschakelen kan ook alleen via de klantenservice.Altijd zeer tevreden geweest met Mcafee maar nu in de nieuwste versie de wekelijkse scan maar liefst 5 uur inbeslag neemt gaat het "de deur uit" want dat is werkelijk van de gekke.

ylb
30-06-2010, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem: Aan Hugo: Bel naar McAfee 020-5040586. Vooralsnog lijkt het erop dat McAfee mijn abonnementsgeld gaat restitueren.

mij is het zojuist ook gelukt om op dit nummer op te zeggen per april 2011. geen restitutie gekregen, helaas, wel een bevestigingsmail.
23-11-2010, 14:17 door Anoniem
Heb mijn McAfee abonnement met succes kunnen stoppen via het nummer van de McAfee support desk (020-5040586).
Via de site is het inderdaad een doodlopende weg...
PZ
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.