image

Rechter komt Nederlandse "spammer" te hulp

woensdag 6 juni 2007, 11:26 door Redactie, 7 reacties

Het Nederlandse bedrijf Speko, dat wegens spammen door de OPTA tot een boete van 22.500 euro was veroordeeld, hoeft die van de rechter niet te betalen. Speko vesrtuurde in 2003 een zakelijke mailing voor haar website www.goedkopekantoorartikelen.biz, maar op www.spamklacht.nl klaagden 35 particulieren dat zij de mailing ook hadden ontvangen.

Speko is in het verleden, vóór de inwerkingtreding van het spamverbod, onder het pseudoniem "Akin Franks" verantwoordelijk geweest voor diverse verzendingen ongevraagde bulkmail. Bij het bepalen van de boete was het voor de OPTA van belang dat Speko een ervaren internetmarketingbedrijf is, die geacht mag worden goed op de hoogte te zijn van de regelgeving omtrent spam.

Volgens Speko is er "geen nader forensisch onderzoek verricht naar de authenticiteit van de klachten" en kon de OPTA niet aantonen dat de klagers zich nooit voor de mailing hebben ingeschreven, iets waar de rechter zich in kon vinden. Speko wil mogelijk de geleden schade op de OPTA verhalen.

Reacties (7)
06-06-2007, 11:37 door Anoniem
Ik hoop dat de OPTA inderdaad de geleden schade moet gaan
vergoeden aan Speko. Het is schandalig dat ze blijkbaar heel
eenvoudig boetes (kunnen) uitdelen, zonder dat er echt
onderzoek is gedaan of dat er ook maar iets getoetst wordt.

Misschien een beetje overdreven maar wat heb je aan een
organisatie als OPTA als ze zo te werk gaan?

Groet, J.R.H.
06-06-2007, 12:16 door Anoniem
Ja mensen, zo gaat het nu de hele tijd al in Nederland (Bananenrepubliek)
Boeten en heffen zonder enige gefundeerde (ook juridisch) reden.

Ben absoluut tegen Spam maar hiermee zet Den Haag zich weer in het
bekende hempje. Wanneer wordt dit nu eens goed geregeld ?
06-06-2007, 12:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-06-2007, 12:20 door Anoniem
Niet mee eens, ze verstoppen de issue in de regels:
Waarom vraagt die rechter niet aan Speko om het lijstje met
35 aanmeldingen wel te laten zien....

Wat moet de opta doen, eerst Speko 'dwingen' om deze lijst
vrij te geven ....
Aan een particulier vragen te bewijzen dat hij zich nooit
heeft aangemeld ....

Beide lijken mij vrijwel onmogelijk om te realiseren

Ben zeker geen OPTA fan maar in deze ben ik het met hun eens.
Wel percentage particulieren neemt trouwens de moeite om
een klacht bij de OPTA in te dienen ... vermoed dat de 35
klachten staan voor een flinke spam-run die minstens 20K
particulieren heeft bereikt.
07-06-2007, 00:28 door Anoniem
mms://213.75.12.120/planet/multimedia/Speko-ArjenJongeling-20070606.wma
07-06-2007, 11:12 door Anoniem
Gaap... Alsof spam uit Nederland zoveel verschil maakt....
Het blijft een internationaal probleem waarbij de oplossing
simpel is. Koop een behoorlijk antispam appliance oid en ga
door met je werk. In afwachting totdat er inderdaad vanuit
de ISP community wereldwijd een behoorlijke procedure komt
voor het reguleren van mail.

Ciao,
Carlo
12-06-2007, 00:44 door Anoniem
spam is lucratief, zelfs voor grote isp's
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.