Maar liefst 75% van de Engelse consumenten heeft geen vertrouwen in hun bank, en hoe virtueler een bank is, des te lager het vertrouwen. Stond in 2006 nog 47% wantrouwig tegenover hun bank, dit jaar is dat cijfer gestegen naar 71%. Consumenten vinden vooral menselijk contact belangrijk, en banken die dan ook weinig in de straat te vinden zijn, scoorden in het onderzoek dan ook het slechtst.
In de jaren 90 sloten allerlei Scandinavische banken hun kantoren, in de hoop zo geld te besparen. De banken verloren echter veel consumenten, waardoor ze uiteindelijk de kantoren weer openden, zo blijkt uit een ander onderzoek.
De voornaamste redenen waarom klanten hun vertrouwen verliezen zijn het gebrek aan respect, slechte privacy, het niet investeren in de lokale gemeenschap, corporate governance en matige IT zoals websites. "Het slechte nieuws is dat de consument ontevreden is, en meer van zijn bank wil zien om het vertrouwen te behouden. Financiële instellingen luisteren niet en zijn ongevoelig voor de zorgen van hun klanten," zegt Elton Birden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.