image

"NS schenden privéleven met OV-chipkaart"

dinsdag 27 november 2007, 10:11 door Redactie, 21 reacties

Van mensen die vanaf 2009 met de trein gaan is voor lange tijd de achterhalen waar ze geweest zijn, en de NS schenden daarmee het privéleven van de treinreiziger, aldus het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Vanwege de "privacyongevoeligheid" van de NS is het CBP gestopt met praten. "Natuurlijk kun je iemand alleen een abonnement geven als je zijn naam en adres hebt. Maar het koppelen van de gegevens is ongeoorloofd, zeker als het voor marketing is", aldus een woordvoerder van het CBP tegenover Trouw.

De minister van verkeer en waterstaat heeft toegezegd alles in het werk te stellen om het OV-­chipkaartsysteem te laten voldoen aan de Wet bescherming persoonsgegevens, waarbij de privacywaakhond onderzoekt of de NS zich hier wel aan houdt. Aangezien de NS de privacy van de reiziger niet wil respecteren, vindt er geen overleg meer plaats. "We praten niet meer, tot de NS melden dat ze onze eisen naleven. Verder rest ons weinig meer dan boetes gaan uitdelen of naar de rechter stappen", zo laat het CBP weten.

Reacties (21)
27-11-2007, 10:41 door Anoniem
Er klopt wel meer niet daar.
27-11-2007, 10:49 door awesselius
Als ze al 'privacyongevoeligheid' hebben, dan zegt dat mij
genoeg. Dat soort informatie is natuurlijk goudgeld waard.
Tot het in verkeerde handen valt, want daar hoor ik ze
nooit, maar dan ook nooit over, wat ze daar op te zeggen hebben.

Allemaal in 'goed vertrouwen'. Ik spuug erop.

Dan nog, al die electronica.... Als er al belangrijke dingen
haperen (zoals wisselseinen, of hun eigen
kaartjesautomaten), wie zegt dan dat het straks niet bar en
boos is met hun scanners? Tja, dan heb je natuurlijk wel een
conducteur die het stukje plastic kan nakijken, maar
bijvoorbeeld poortjes of andere apparaten die haperen.....
Ben je lekker mee.

Ik wil eerst nog eens de meerwaarde voor de consument
duidelijk in beeld hebben.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
27-11-2007, 10:50 door jeed
Prima, aanpakken die NS.
27-11-2007, 11:20 door Darkman
Door Un0mi
Dan nog, al die electronica.... Als er al belangrijke dingen
haperen (zoals wisselseinen, of hun eigen
kaartjesautomaten), wie zegt dan dat het straks niet bar en
boos is met hun scanners? Tja, dan heb je natuurlijk wel een
conducteur die het stukje plastic kan nakijken, maar
bijvoorbeeld poortjes of andere apparaten die haperen.....
Ben je lekker mee.
Goed idee, saboteren die handel.
Een stukje kauwgum doet wonderen.

Als ik 's morgens op Amsterdam CS uitstap moet ik voetje
voor voetje naar de trap, het perron af, dit geld voor meer
stations.
Straks loopt iedereen in een fuik van poortjes, en wordt het
nog moeilijker het station te verlaten.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit goed gekeurd wordt
door de brandweer.
Als er ooit paniek ontstaat in zo'n situatie zullen er doden
kunnen vallen.
27-11-2007, 11:40 door Anoniem
Een staking van security specialisten straks, lol.
27-11-2007, 11:43 door awesselius
Door Darkman
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit goed gekeurd wordt
door de brandweer.
Als er ooit paniek ontstaat in zo'n situatie zullen er doden
kunnen vallen.

Klopt. Maar daar hebben sommige mensen maling aan. In
Amsterdam is het Noord-Zuid project op sommige punten door
de brandweer afgekeurd. De wijzigingen om het goed te keuren
zijn nooit doorgevoerd, maar men bleef gewoon het oude
ontwerp gebruiken. Met andere woorden, de mensen die dat
besloten hebben, spelen met de levens van wellicht duizenden
mensen.

Ik zie het er nog van komen, dat mensen doodgedrukt worden a
la Liverpool stijl. Massabeheersing is iets waar je niet mee
moet experimenteren of bagateliseren. Want ik weet
dondersgoed te voorzien dat de eindverantwoordelijke nergens
meer te bekennen is als het te laat is (Schiphol-brand iemand?).

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
27-11-2007, 11:46 door fd0
wellicht off-topic, maar het prijsverschil tussen anoniem en
niet-anoniem reizen is schandalig
27-11-2007, 12:29 door Anoniem
Door fd0
wellicht off-topic, maar het prijsverschil tussen anoniem en
niet-anoniem reizen is schandalig
Dat zijn andere securities :-)
27-11-2007, 13:07 door Anoniem
Wat een ophef. Gewoon een anonieme kaart nemen, als je er mee zit.
Alhoewel iedereen tegenwoordig al in 99.999 databases zit, maakt die ene
extra ok niet meer uit.

Als het CBP weer eens in ht nieuws wil komen (lees: aadacht):
rekeningrijden.
27-11-2007, 13:07 door Anoniem
De minister van verkeer en waterstaat heeft toegezegd
alles in het werk te stellen om het OV-­chipkaartsysteem te
laten voldoen aan de Wet bescherming persoonsgegevens
...

Rijkswaterstaat doet (via Social Data) momenteel ook een
mobiliteitsonderzoek, dat essentieel is voor de
beleidsontwikkeling op het gebied van verkeer en vervoer.
Je wordt vriendelijk doch dringend verzocht in te vullen op
welke adressen je de laatste tijd geweest bent, inclusief
tijden enz.
27-11-2007, 13:43 door Anoniem
gewoon met de auto gaan..
27-11-2007, 14:12 door dim
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat er nou mis was met
strippenkaarten en gewone treinkaartjes. Wat is nou
helemaal het voordeel van die OV chipkaart? Dat is
natuurlijk geheel en alleen gericht op kostenbesparing
(controlerend personeel ontslaan), en customer tracking +
marketing...
27-11-2007, 14:44 door wimbo
Door dim
Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat er nou mis was met
strippenkaarten en gewone treinkaartjes. Wat is nou
helemaal het voordeel van die OV chipkaart? Dat is
natuurlijk geheel en alleen gericht op kostenbesparing
(controlerend personeel ontslaan), en customer tracking +
marketing...
Het wordt voor de consument niet goedkoper, want wat is er
door dit soort automatiseringen daadwerkelijk geodkoper
geworden? Banken hebben bijna geen balie medewerkers meer.
Alles gaat 'automatisch' maar ik blijf ieder jaar meer
betalen om mijn geld daar heen te mogen brengen.
Het wordt alleen niet veel duurder. Daarnaast levert de
marketing info bergen geld op. En als je dus anoniem wilt
gaan, dan levert het minder op (marketing technisch), dus
maken ze dat duurder ter compensatie.
27-11-2007, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem
gewoon met de auto gaan..


Haha !
Dan heb jij zeker dat eene anonieme nummerbord. :-)

Heb je die camera's bij de grens en bij de automatische
snelheidscontrole zones al gezien. Denk je dat daar een
persoon achter zit?
Allemaal netjes automatisch traceren en opslaan....

Ja, met de auto ben je heel anoniem ja...
27-11-2007, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
gewoon met de auto gaan..


Haha !
Dan heb jij zeker dat eene anonieme nummerbord. :-)

Heb je die camera's bij de grens en bij de automatische
snelheidscontrole zones al gezien. Denk je dat daar een
persoon achter zit?
Allemaal netjes automatisch traceren en opslaan....

Ja, met de auto ben je heel anoniem ja...
gewoon russische platen er op schroeven. Of emigreren.
28-11-2007, 08:30 door Anoniem
Door Un0mi
Als ze al 'privacyongevoeligheid' hebben, dan zegt dat mij
genoeg. Dat soort informatie is natuurlijk goudgeld waard.
Tot het in verkeerde handen valt, want daar hoor ik ze
nooit, maar dan ook nooit over, wat ze daar op te zeggen hebben.

Allemaal in 'goed vertrouwen'. Ik spuug erop.

Dan nog, al die electronica.... Als er al belangrijke dingen
haperen (zoals wisselseinen, of hun eigen
kaartjesautomaten), wie zegt dan dat het straks niet bar en
boos is met hun scanners? Tja, dan heb je natuurlijk wel een
conducteur die het stukje plastic kan nakijken, maar
bijvoorbeeld poortjes of andere apparaten die haperen.....
Ben je lekker mee.

Ik wil eerst nog eens de meerwaarde voor de consument
duidelijk in beeld hebben.

- Unomi -

gelijk heb je !

Privacy, burger rechten e.d zijn ECHT belangrijk ! Laat je
niet bangmaken door bepaalde figuren in de politiek of
denken dat het wel meevalt.
28-11-2007, 12:29 door eMilt
Om eerlijk te zijn zie ik ook niet zo veel verkeerd in. De
NS doet je een aanbod voor een abonnement als ze zien dat je
vaak op een bepaald traject reist. De informatie daarvoor
halen ze uit hun eigen gegevens op basis van het vervoer dat
je daar als klant afneemt. Het zou wat anders zijn als de NS
je aanbod doet als alternatief voor je dagelijkse busreis.

Veel internetshops werken niet anders. Amazon stuurt mij ook
continue aanbiedingen van precies die producten die voor mij
interessant zijn op basis van mijn koopgedrag.
28-11-2007, 12:44 door Anoniem
"Straks loopt iedereen in een fuik van poortjes, en wordt het
nog moeilijker het station te verlaten."

Moet je je eens voorstellen wat zo'n fuik betekent bij bijvoorbeeld een
noodsituatie (brand, aanslag, ...) in het metronet in Amsterdam of andere
steden. Wanneer er snel ontruimt moet worden is het op zijn zachtst
gezegd nogal vervelend als men 1 voor 1 moet uitchecken.
28-11-2007, 12:45 door Anoniem
"Klopt. Maar daar hebben sommige mensen maling aan. In
Amsterdam is het Noord-Zuid project op sommige punten door
de brandweer afgekeurd. De wijzigingen om het goed te keuren
zijn nooit doorgevoerd, maar men bleef gewoon het oude
ontwerp gebruiken. Met andere woorden, de mensen die dat
besloten hebben, spelen met de levens van wellicht duizenden
mensen."

Men heeft zelfs opzettelijk zo lang gewacht met de brandweercontrole
totdat de wijzigingen eigenlijk niet meer door te voeren waren.
Veiligheids als bezuinigingspost. De gemeente van A'dam wordt bedankt
(not).
28-11-2007, 14:28 door Anoniem
"De minister van verkeer en waterstaat heeft toegezegd alles in het werk
te stellen om het OV-­chipkaartsysteem te laten voldoen aan de Wet
bescherming persoonsgegevens, waarbij de privacywaakhond onderzoekt
of de NS zich hier wel aan houdt."

Wat een onzin. Immers wordt de OV-chipkaart ons door de strot geduwd
door de overheid. Deze betaalt ook een groot deel van de infrastructuur,
en doet dit juist omdat met deze chipkaart zo goed ons reisgedrag in de
gaten wordt gehouden. Ook heeft de overheid net als de NS de hele tijd
het CBP genegeerd. Wat dat betreft is de minister totaal niet
geloofwaardig te noemen, en als deze de NS wel daadwerkelijk aanpakt,
dan zou mij dat enorm verbazen.
30-11-2007, 13:22 door Anoniem
"Het wordt voor de consument niet goedkoper, want wat is er
door dit soort automatiseringen daadwerkelijk geodkoper
geworden? Banken hebben bijna geen balie medewerkers meer."

Ook dat is marketing. Je bespaart geld met nieuwe technieken, en je
ontslaat medewerkers, sluit vestigingen en dergelijke. Daarna roep je dat
al die nieuwe apparatuur wel veel geld kost, en voer je een prijsverhoging
door. De winst gaat niet naar de klant, maar vloeit in de kas van het
bedrijf of verdwijnt in de zakken van de aandeelhouders.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.