Microsoft heeft het privacybeleid van haar zoekmachine aangepast, waardoor het IP-adres, cookie ID en andere identificerende gegevens van zoekopdrachten na 18 maanden verdwijnen. Verder zal het zoekopdrachten apart opslaan van de account informatie waarmee een gebruiker te identificeren is, zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer die via Microsoft diensten verzameld worden.
Daarnaast wil de softwaregigant dat de industrie en burgerrechtenbewegingen een standaard ontwikkelen voor het verzamelen van gegevens, het gebruik en de bescherming ervan als het gaat om online zoeken en adverteren. De grote zoekmachines zijn, na kritiek dat ze informatie over gebruikers te lang bewaren, een ware wedstrijd begonnen om hun "bewaarbeleid" aan te passen. Onlangs liet Google nog weten dat het cookies na twee jaar, in plaats van 2038, zou laten verlopen.
"Klanten willen duidelijk het beste van beide werelden, als het gaat om de beste diensten en het beschermen van hun privacy" zegt Microsoft's privacy-topman Brendon Lynch. Gebruikers van Live Search en andere Microsoft diensten kunnen zich straks ook voor "behavioural" reclame van derde partijen uitschrijven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.