Driedimensionale virtuele werelden zoals Second Life en Habbo Hotel helpen kinderen om veilig met internet om te gaan, aldus onderzoek van EPN. "In een virtuele wereld als trainingsomgeving kunnen kinderen de gevaren van het internet gecontroleerd leren herkennen en leren de juiste reacties te geven," aldus Robert Langeweg die het onderzoek uitvoerde.
In de literatuur worden verschillende leermogelijkheden van virtuele werelden beschreven, zoals het gebruik als trainingsomgeving voor sociale vaardigheden. Wat deze gemeen hebben is dat een vaardigheid virtueel wordt getraind om die vervolgens in de fysieke wereld te gebruiken. Een beperking bij leren op die manier is dat het geleerde vaak niet zonder meer 'overgezet' blijkt te kunnen worden naar de fysieke wereld. Bij het leren van online vaardigheden zou dit probleem zich niet voordoen.
Trainingsprogramma’s in driedimensionale virtuele werelden zouden daarom de potentie hebben om als een relatief veilige trainingsomgeving kinderen vaardigheden voor veilig internetten aan te leren, zo stelt het "Platform voor de Informatiesamenleving".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.