Het zal je maar overkomen dat je bij de supermarkt staat om je boodschappen te betalen, en dit niet gaat omdat je rekening is geblokkeerd. Dat overkwam een lezer van Security.NL die later het slachtoffer van skimming bleek te zijn. Vorige week woensdag werd de rekening van "Dave", zoals we het slachtoffer voor het gemak noemen, geblokkeerd. Een dag later ontving hij deze brief. "Bij vermoeden van skimming worden rekeningen preventief geblokkeerd en mensen per brief of telefonisch ingelicht", zegt Colette van den Elshout, woordvoerster van de SNS Bank.
Dave zag dat de criminelen meerdere keren geld hadden opgenomen, alle keren uit Duitsland. In totaal was er ruim 500 euro opgenomen. Toen hij bij het SNS filiaal in Den Haag langsging om te zien welke procedure hij moest volgen bleek het personeel ook niet goed te weten wat er met skimming-slachtoffers moet worden gedaan. "Eerst zat de medewerker zelf te zoeken wat hij in het geval van skimming moest doen, toen vroeg ik of er een standaard procedure was, en deed hij een beetje lacherig, maar bleek dat hij niet op de hoogte van een procedure was. Ook het zoeken door hem op de interne banksite leverde niets op. Procedures bij het personeel zijn niet duidelijk", beklaagt Dave zich. Hij werd eerst geholpen door een junior medewerker, maar ook een senior medewerker wist geen raad met de geplunderde bankrekening.
De man achter de balie zei dat een week eerder ook al een slachtoffer was langsgekomen, en dat de pinpasfraudeurs waarschijnlijk bij een woonboulevard hadden toegeslagen. Dave kreeg te horen dat hij verder geen actie moest ondernemen, en hij binnen twee weken bericht zou krijgen of er inderdaad sprake was van skimming, in welk geval hij zijn geld terug zou krijgen. Van den Elshout laat echter weten dat het geld alleen vergoed wordt als men aangifte bij de politie doet. Iets wat ook de SNS Bank in dit soort gevallen doet. "Dat hebben ze me helemaal niet verteld", zegt Dave, die er toch een paar keer nadrukkelijk naar had gevraagd of hij iets moest doen, dat was echter niet nodig, aldus de medewerker.
Hij heeft inmiddels een nieuwe bankpas ontvangen, maar gebruikt nog steeds dezelfde pincode, ook al weten de criminelen die. "Het is de combinatie pas en pincode die criminelen mogelijkheid geeft om geld van je rekening op te nemen. Dus als een van die twee wordt vervangen, dan bestaat de combinatie natuurlijk niet meer. En is het voor consumenten wel zo prettig als ze hun eigen pincode kunnen blijven gebruiken", aldus van den Elshout.
Update 23/01/08 - 11:20
De SNS Bank heeft naar aanleiding van het artikel contact met ons opgenomen en laten weten dat er een wijziging van het beleid is geweest, waardoor het niet meer nodig is voor klanten om aangifte bij politie te doen. De woordvoerster was hier echter nog niet van op de hoogte.
Ook gaat de bank uitzoeken waarom de procedures bij het betreffende filiaal niet duidelijk waren, aangezien die er wel degelijk zijn, zegt van den Elshout. "Waarschijnlijk is er iets misgegaan in de communicatie." De bank was erg begaan met het lot van "Dave" en heeft beloofd de zaak verder uit te zoeken totdat die tot alle tevredenheid is opgelost. "We zijn erg begaan met onze klanten", laat van den Elshout weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.