Zowel bedrijven als thuisgebruikers maken backups, toch komt het volgens Sjaak Laan regelmatig voor dat backups niet doen wat ervan verwacht wordt. Laan ziet drie redenen waarom backups nodig zijn. In geval van een technische storing of een gebruikersfout waardoor bestanden verloren gaan, recovery na een ramp of incident en het voor lange tijd bewaren van data.
In het geval van het herstellen van verloren bestanden raadt Laan aan om geen disk synchronisatie toe te passen, omdat een geïnfecteerd bestand dan ook op de gesynchroniseerde disk staat of daar ook is weggegooid.
"Het heeft geen zin om data te back-uppen die niet restored kan worden. Ik heb hiervan meerdere voorbeelden in de praktijk gezien.
Eén voorbeeld ging om een server met een dermate ingewikkelde filestructuur, dat het back-uppen wel ging, maar waarbij het restoren van de machine enkele weken zou gaan duren. Dit was onacceptabel voor de business.
Een tweede voorbeeld was bij een bedrijf dat slechts een deel van een hele keten was. Het bedrijf kon wel data restoren, maar dit kon alleen als de ketenpartners ook allemaal een paar dagen terug in de tijd zouden gaan. Uiteraard is dit niet mogelijk", gaat Laan verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.