Een kwart van de Nederlanders zoekt wel eens naar de eigen gegevens op internet en 82 procent vult zonder meer het privé-emailadres in bij het aanvragen van informatie op websites of via papieren formulieren, zo blijkt uit onderzoek. Via digitale sociale netwerken wordt steeds vaker contact met elkaar gezocht. In Nederland zijn respectievelijk MSN (60 procent van de Nederlanders maakt hier gebruik van), Schoolbank (42 procent) en Hyves (30 procent) de populairste digitale sociale netwerken.
De interesse voor vrienden en kennissen blijkt ook uit het feit dat de helft van de Nederlanders wel eens gegevens van vrienden opzoekt. Bovendien vindt het merendeel (83%) het belangrijk dat hun contactgegevens te vinden zijn voor het onderhouden van vriendschappen.
Meedoen aan (markt)onderzoek (83 procent) of kansmaken op een prijs (78 procent) blijken dé redenen om persoonlijke gegevens af te geven; respectievelijk doet 43 en 34 procent van de Nederlanders dit één keer per week of vaker. Ook voor het doen van online aankopen, het boeken van een vakantie of hotel (beide 75 procent) laten Nederlanders gemakkelijk persoonsgegevens achter.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.