image

Verplicht GPS-systeem voor betalen wegenbelasting

dinsdag 25 september 2007, 14:29 door Redactie, 36 reacties

Als het aan de Brusselse minister van Financiën Guy Vanhengel ligt, worden auto's straks van een GPS-trackingssysteem voorzien om het betalen van de wegenbelasting "eenvoudiger en rechtvaardiger" te maken. De wegenbelasting wordt op dit moment aan de hand van de cilinderinhoud van de auto's berekend. Door het installeren van een GPS-trackingssysteem kan de overheid alle wagens in kaart brengen en het rijgedrag monitoren. Hierdoor kan de automobilist per afgelegde kilometer afrekenen, zo is het idee.

Reacties (36)
25-09-2007, 14:42 door Anoniem
HA... leuk big brother ideetje weer.
25-09-2007, 14:43 door Anoniem
misschien toch maar een keer de techniek stoppen en weer in holen gaan
wonen. stuk relaxer
25-09-2007, 14:43 door Anoniem
Waarom moet er eigenlijk verschrikkelijk moeilijk fedacht worden. Je kunt
toch ook gewoon de literprijs met een x bedrag verhogen?
Zo pak je diegenen die meeste kilometers rijde en en diegenen die het
niet zo nauw nemen met het verbruik van hun auto.
25-09-2007, 14:46 door Anoniem
Zolang alleen het aantal afgelegde kilometers kan worden uitgelezen, en
dit met een physieke aansluiting gebeurt (niet draadloos) lijkt het me een
goede oplossing.
25-09-2007, 14:50 door Anoniem
Weljaat, nummer alles maar, alles taggen, alles monitoren,
dat is wat technologie ons immers brengt, waar zou je het
anders voor inzetten? Wereldvrede? Neh!
25-09-2007, 14:54 door Anoniem
Big Brother .. mooi man
25-09-2007, 14:58 door root
Ja leuk idee. Mag ik ook meediscussieren? Wat ik me zoal
afvraag:

1. De overheid kan dan precies zien waar mijn auto is en
waar de auto naar toe is geweest (want de data is natuurlijk
gekoppeld aan het kenteken). Is dit wenselijk. Schending
privacy?

2. Systeem genereert nogal wat data op het mobiele netwerk.
Kan het netwerk dit wel aan?

3. Wat gaat dat extra kosten?
25-09-2007, 14:59 door root
Door Anoniem
Waarom moet er eigenlijk verschrikkelijk moeilijk fedacht
worden. Je kunt
toch ook gewoon de literprijs met een x bedrag verhogen?
Zo pak je diegenen die meeste kilometers rijde en en
diegenen die het
niet zo nauw nemen met het verbruik van hun auto.

Je hebt helemaal gelijk! Ik ben voor!
25-09-2007, 15:44 door Anoniem
Wel een leuk plan van de minister, maar zou het niet
handiger zijn om frauderende politici ook met zo'n GPS
ontvanger uit te rusten (injecteren). Dan komen we er meteen
achter wie ten onrechte aanwezigheidskosten heeft
gedeclareerd....
25-09-2007, 15:52 door Arno Nimus
Laten we eens beginnen met 1 europees (basis)
belastingstelsel, en pas dan beginnen met het uitwerken van
concrete plannetjes.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen voorstellen om een digitale
kilometerteller verplicht te stellen die niet
lokatiegegevens verstuurt maar uitsluitend periodiek
(bijvoorbeeld bij het starten van de motor en daarna 1x per
x minuten en/of evt. bij het stoppen van de motor) de
kilometerstand verstuurt.

En het kan nog simpeler, zoals Anoniem (14:43) ook al zei:
In heel Europa een accijns toevoegen. Kilometerfreters en
brandstofslurpers worden dan automatisch aangesproken op hun
rijgedrag en mensen die weinig rijden of in zuinige auto's
rijden zouden dan per saldo goedkoper uit kunnen zijn.

Maar nogmaals, volgens mij moet je bij het begin beginnen,
en volgens mij is dat het afschaffen van al die
verschillende belastingstelsels.
25-09-2007, 16:01 door Anoniem
Door root
Door Anoniem
Waarom moet er eigenlijk verschrikkelijk moeilijk fedacht
worden. Je kunt
toch ook gewoon de literprijs met een x bedrag verhogen?
Zo pak je diegenen die meeste kilometers rijde en en
diegenen die het
niet zo nauw nemen met het verbruik van hun auto.

Je hebt helemaal gelijk! Ik ben voor!


He, dat wordt in NL gedaan door de politiek. Extra BPM voor
vervuilende auto's, LPG en diesel accijns omhoog, en extra
belasting leaserijders. Leaserijders: Je weet wel, hoe meer
kilometers, hoe voordeliger.

Fijn om te horen dat er mensen zijn die ons kabinet steunen.

Maar een gratis GPS systeem op kosten van meneer de
belasting is wel fijn. Als ie maar wel als routeplanner te
gebruiken is.
25-09-2007, 16:24 door e.r.
Door Anoniem
Waarom moet er eigenlijk verschrikkelijk moeilijk fedacht worden. Je kunt
toch ook gewoon de literprijs met een x bedrag verhogen?
Dat verhogen ze zowiezo...
25-09-2007, 17:18 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-09-2007, 18:10 door Anoniem
Leuk ideetje , kunnen ze ook in eens degene controleren die rijden zonder
rijbewijs en geen wegen taks betalen of zonder verzekering rijden .
Van mij mag het terstond ingevoerd worden .
25-09-2007, 18:19 door Anoniem
Dus dan gaat men met satelietnavigatiesystemen de
kilometertellers van auto's controleren? Goed plan!
Stel dat men belasting op ruwe olie zou heffen?
De comsumptie-maatschappij bestaat voor 90% uit olie
(plastic, brandstof). Dus duurdere ruwe olie zou misschien
een stimulans zijn voor het zoeken naar echt duurzame dingen?!
25-09-2007, 18:21 door Anoniem
Het is een GPS met responder ...dus op elk moment te zien
waar je zit.....
Dus ze willen van iedereen weten waar ie zit en als je een
RFID chip in je hebt ,dan worden ook even de
sofienummer(s)meegegeven van degene in de auto...
Dus meerijden is ook bekend..
Dus geen gedonder meer met kilometervergoedingen.....
Dat is dus de reden die ze geven......
De echte is TOTAL CONTROL ON MOVEMENT OF OBJECTS...(mensen
en dingen)
25-09-2007, 18:25 door Anoniem
Guy Vanhengel ......hengel .......vis spullen.
phishing......je moet toch op de namen letten tegenwoordig.
25-09-2007, 18:47 door Anoniem
Ik zal ze een idee aan de hand doen......
Bouw die zooi mee in het auto management systeem.
Dan kunnen ze ook de magnetron niet meer gebruiken.
En dan ook RDW online aan het motormanagment en je bent klaar.
perfect.....
En traject snelheid meten via de verkeerslussen van
rijkswaterstaat en doorgeven via de responder.
Of gewoon de snelheidssensor van de auto uilezen (zit erin) en
via de GPS responder meesturen.
Ik heb nog meer ideen.
Ik geloof dat de politiek elk maakbaar technisch controle
middel wil gebruiken om ons in de gaten te houden....
Gelukkig gaan ze er straks zelf aan ten onder!!!
25-09-2007, 19:16 door Anoniem
Als we toch Europawijd bezig gaan, zijn accijnzen op
energiedragers inderdaad de beste oplossing. Zeer eenvoudig,
zeer efficiënt, zeer rechtvaardig. Alleen de verkopers van
nieuwe systemen vissen achter het net. Maar die systemen
geven meestal toch meer ellende dan voordeel. Keep it simple.
25-09-2007, 19:32 door Anoniem
Nederland neemt normaal maar heel moeilijk een europeese wet
over , tenminste niet snel...dus dat wordt niets ....als ze
het wel doen vervallen al de redenen van achterstand....die
ze altijd gebruiken als reden.
25-09-2007, 21:06 door Anoniem
In Engeland zijn al een aantal verzekeringsmaatschappijen bezig met
GPS in de auto. Hier mee kunnen ze zien hoeveel hiemand rijdt, of die
persoon in veel risico gebieden komt en verblijft etc etc. Langazmerhand
(al jaren) wordt niet alleen onze privacy maar onze vrijheid op een
geniepige manier beinvloedt...eerst onder het mom van
terrroristenbestrijding en binnen een paar jaar onder het label het
voorkomen van wegenbelastingontduiking
26-09-2007, 07:56 door Korund
Door Anoniem
Waarom moet er eigenlijk verschrikkelijk moeilijk fedacht
worden. Je kunt toch ook gewoon de literprijs met een x
bedrag verhogen? Zo pak je diegenen die meeste kilometers
rijde en en diegenen die het niet zo nauw nemen met het
verbruik van hun auto.
Ben ik niet met je eens: in het rustige deel van het land
(lees: buiten de Randstad) zijn de af te leggen afstanden
noodgedwongen groter, terwijl daar de verkeersproblemen veel
minder zijn (file? wat is dat?). Door een verhoging van de
kilometerprijs tref je de niet-Randstedelingen onevenrdeig
zwaar.
Door een gps-trackingsysteem kun je ook prijsdifferentiatie
aanbrengen naar het gebied waar gereden wordt.
26-09-2007, 08:41 door Anoniem
Ik heb hem nog niet eerder gezien : "Ik heb toch niks te
verbergen"

hahahah.... Het is goed brood verdienen in de IT, maar ik
krijg toch steeds vaker last van de ethische bezwaren van
bepaalde projecten in deze sector. Een van de reden waarom
ik voor bepaalde projecten bedank (rfid in mensen, data
opslag). Geen zin om later in de spiegel te kijken en dan te
zeggen dat ik het wel wist maar van mijn baas toch moest doen
26-09-2007, 08:45 door Ikkedus
En dan gaan ze straks ook controleren of je nog andere openstaande
rekeningen hebt. Doen ze in Rotterdam ook al. Dat is natuurlijk ook een
manier om autootjes te pesten, want wie geen auto heeft, kan blijven doen
en laten wat hij wil.

Bovendien heeft Gneisbaard gelijk met zijn opmerkingen. Dus zoals
iemand anders al opmerkte: zullen we maar weer in holen gaan wonen?
26-09-2007, 08:47 door Anoniem
Door Anoniem
Zolang alleen het aantal afgelegde kilometers kan worden uitgelezen, en
dit met een physieke aansluiting gebeurt (niet draadloos) lijkt het me een
goede oplossing.

DIe mogelijkheid zit al in de meeste auto's hoor. Dat heet een
kilometerteller :D
26-09-2007, 08:56 door Anoniem
Door Anoniem
Waarom moet er eigenlijk verschrikkelijk moeilijk fedacht
worden. Je kunt
toch ook gewoon de literprijs met een x bedrag verhogen?
Zo pak je diegenen die meeste kilometers rijde en en
diegenen die het
niet zo nauw nemen met het verbruik van hun auto.
Je bedoelt zoals nu al is met de hoeveelheid belastingen die
er zijn op brandstof en die mogelijk natuurlijk niet weggaan
op het moment de deze of andere vormen van rekeningrijden
worden geintroduceerd. Maar deze maatschappij begint vormen
aan te nemen waar we van walgde toen bij oa de DDR.

En voor Ikkedus, niet alleen in Rotterdam hoor controleren
ze hoor.

En voor Gneisbaard, die prijsverschillen zijn er nu ook al
hoor. Maar als jij dit zo graag wens dan stel ik voor om je
echt bloot te stellen aan vrije marktwerking en je aan de
daadwerkelijk prijs bloot te stellen om producten naar je
afgelegen plek buiten de randstad te rijden..
26-09-2007, 09:50 door Anoniem
Er zijn ook genoeg Big Brothers die hier fel tegen zijn ;-)
26-09-2007, 10:38 door Anoniem
Totaal nutteloos geld verspillen aan technieken die niets
bijdragen aan de samenleving. Lijkt op werk creeren voor die
nutteloze overhead (overheid).
Effectief zal alles alleen maar duurder worden, doordat
iedereen meer kosten moet maken. Wie denkt er dat mensen
voor hun lol op de weg zitten? Dit zijn hardwerkende mensen
die de economie draaiende moeten houden voor alle thuis op
de bank zitters. De werkende mensen worden onevenredig
gestraft voor het geld naar de belasting dragen.
26-09-2007, 11:21 door Anoniem
Ook erg handig voor de opsporing dit systeem. Nu nog een apparaat
bedenken voor in je auto dat direct contact opneemt met het CJIB wanneer
je te hard of door rood rijdt, kunnen we straks onze eigen boetes
genereren.
26-09-2007, 15:01 door Anoniem
Wie heeft er (financieel) belang bij dit soort systemen?
27-09-2007, 10:55 door Anoniem
Dit is de eerste stap naar het ulieme systeem waarbij iedere automobilist
een persoonlijke chipkaart moet hebben en elke auto is uitgerust met een
GPS-ontvanger en een chipkaartlezer.

Via een GPRS (of andere draadloze dateverbinding) wordt gecontroleerd of
de persoon voldoende saldo op zijn/haar bankrekening heeft.
De auto start niet wanneer dit niet het geval is.

Via het GPS-systeem wordt wegenbelasting (kilometerheffing afhankelijk
van plaats, tijd, lokale drukte op de weg en rijstijl) berekend en direct via
automatische incasso geincasseerd.
Omdat bekend is welke chipkaartlezer in welke auto zit, kunnen andere
tarieven gehanteerd worden voor grote/kleine, nieuwe/oude,
benzine/diesel/LPG ect. auto's

Boetes voor te snel rijden, het inrijden van een verboden straat, het rijden
tegen de verkeersrichting in en andere overtredingen die met GPS te
constateren zijn worden automatisch verwerkt en geincassseerd (denk
aan bumperkleven, rechts inhalen, parkeren bij parkeerverbod, stoppen bij
een stopverbod, niet stoppen bij een stopbord ect.).

Door nauwkeurige tijd-synchronisatie met bijv. stoplichten kunnen zelfs
zaken als het rijden door rood licht en het rijden door een gesloten
spoorwegovergang automatsch verwerkt worden.

Ja, ja.... Er staat ons nog het een en ander te wachten.
27-09-2007, 10:58 door spatieman
dit soort dingen geldt natuurtlijk niet voor de gestapo, de
SS ,de overheid, de politie, en het leger.

en niet te vergeten voor de familie de overheid.
en ,en het systeem wordt gekopelt aan k00SSp€€ ,zodat je
meteen een CJIB fanmail kan ontvangen als je te hard gaat
rijden.
28-09-2007, 10:04 door Anoniem
Ja het is zover mensen ,chipje hier chipje daar zogenaamd makkelijk en
compleet maar uiteindelijk de ondehuidse chip zoals vermeld in de bijbel.
Het beest uit de aarde is te herkennen aan een getal: 666.Het Beest uit de
Aarde wordt van oudsher geïdentificeerd met de antichrist.Dit
gedachtegoed stamt uit de VS, maar is ook te beluisteren in
fundamentalistische kringen in Nederland
waarschuwing 666 komt eraan het nummer van het beest weiger de
chip ,die ze willen inplanteren op hand of voorhoofd.Het nummer 666
staat erin.Ieder die dat ding laat inplanteren dient de duivel weiger De
chip.Lees openbaringen 13 in de BIjbel Het Woord van God.Neem Jezus
Christus aan als U redder en verlosser bekeer U vraag Jezus Christus of
Hij U zonden wil vergeven en of Hij in U hart en leven wil komen Hij zal het
doen Hij heeft het beloofd.Door de wil van God te doen word u gered ,en
dat is als u Jezus aanneemt krijgt U eeuwig leven en komt niet in het
oordeel(Hel)Zoek een Evangelische Gemeente (kerk) waar ze het
Evangelie van Jezus Christus verkondigen en waar ze zich aan De Bijbel
houden,en waar ze aan volwassendoop doen.Laat U dopen in De Naam
van De Vader In De naan van De Zoon Jezus Christus en in De Naam Van
De Heilige Geest.God's Zegen
28-09-2007, 21:05 door Anoniem
Ja, ja.... Er staat ons nog het een en ander te
wachten.
Postbus 51: leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel
(en vooral duurder!) :)
03-10-2007, 13:24 door spatieman
daar hebben ze een zijknip tang voor uitgevonden.
eruit knippen die rommel.

want die zooi wordt bij die gaten namelijk zelf NIET ingebouwd.
omdat ze bang zijn voor alah hackbaarterroristen
21-09-2011, 11:12 door Anoniem
Geweldig idee, wij verkopen track en trace systemen die inmiddels door de belgische politie en post bedrijven al gebruikt worden. Als wij een offerte zouden mogen maken voor heel nederland zou ik dat zeker niet vervelend vinden. Kan ik precies zien of mn maatjes in de buurt zijn om even af te spreken. Bah, wat zou ik daar geld aan verdienen.

Maar privacy heb ik toch zeker hoger staan dan geld, er is al genoeg overheidscontrole op alles en iedereen. Je Iphone laat precies zien waar jij bent geweest en hoe hard je hebt gelopen etc. Wederom en nutteloos, overcontrolerend en duur idee van de Nederlandse overheid.

South Park (de cartoonserie ja) had er een leuke aflevering over. Apple zet in de License en Term agreement dat ze het lichaam van de persoon mogen gebruiken voor een menselijke ipad als je op accept drukt. Zo kreeg Apple mensen weer naar de slavernij. En hoewel dit totale onzin is slaat het wel degelijk op het feit dat ze werkelijk alles met onze gegevens en acceptatie van technologie kunnen doen.

Maar vooral doen Nederland, dan koop ik een dikki V12 van het geld wat ik verdiend heb, goedemiddag !
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.