image

Overheid maakt bekijken kinderporno strafbaar

donderdag 25 oktober 2007, 10:08 door Redactie, 21 reacties

Het bekijken van kinderporno zonder dit op te slaan wordt strafbaar, en om dit aan te tonen kan justitie creditcardgegevens gebruiken. Minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin ondertekent vandaag tijdens een bijeenkomst van de Raad van Europa een verruiming van de strafbepaling voor kinderporno. Justitie hoeft niet langer aan te tonen dat een verdachte bekeken kinderporno ook op DVD of harde schijf in bezit had, waardoor vervolging voor het bezit eenvoudiger wordt. Het OM moet wel kunnen bewijzen dat een verdachte de kinderporno opzettelijk heeft bekeken, wat aan de hand van betalingsgegevens kan worden aangetoond.

Reacties (21)
25-10-2007, 10:27 door Anoniem
Het bekijken van kinderporno zonder deze op te slaan is technisch gezien
niet mogelijk; immers sla je deze plaatjes op in je browser cache, en is het
bekijken van kinderporno derhalve reeds strafbaar zonder de nieuwe
wetgeving. Maarja, wie verwacht er dan ook dat wetgevers technisch
inzicht hebben ?
25-10-2007, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem
Het bekijken van kinderporno zonder deze op te slaan is
technisch gezien
niet mogelijk; immers sla je deze plaatjes op in je browser
cache, en is het
bekijken van kinderporno derhalve reeds strafbaar zonder de
nieuwe
wetgeving. Maarja, wie verwacht er dan ook dat wetgevers
technisch
inzicht hebben ?



Niet waar, Als je streaming kijkt dan sla je toch ook niet
heel de film op of wel?
25-10-2007, 11:07 door Anoniem
quote: "Het OM moet wel kunnen bewijzen dat een verdachte de
kinderporno opzettelijk heeft bekeken, wat aan de hand van
betalingsgegevens kan worden aangetoond. "

Tja...maar nu is mijn credit card nummer gestolen en blijkbaar (alleen)
gebruikt voor het bekijken van kinderporno........
maw alleen bewijzen op basis van CC gegevens is onvoldoende en er zal
dus alsnog gebruik gemaakt moeten worden van verkeersgegevens en
eventueel sporen op de computer van de persoon zelf.
25-10-2007, 11:20 door SirDice
Door Anoniem
Het bekijken van kinderporno zonder deze op te slaan is technisch gezien niet mogelijk; immers sla je deze plaatjes op in je browser cache, en is het bekijken van kinderporno derhalve reeds strafbaar zonder de nieuwe wetgeving. Maarja, wie verwacht er dan ook dat wetgevers technisch inzicht hebben ?
Booten van een live cd en deze gebruiken om dergelijke sites te bekijken slaat niets op en was tot op heden dus niet strafbaar.

Maar ja, hoe ga je dan bewijzen dat iemand het heeft bekeken? Als je je CC gegevens opgeeft bij dergelijke sites ben je ook niet helemaal slim bezig lijkt me. En, zoals terecht opgemerkt, wat nu als mijn gestolen CC gegevens hiervoor misbruikt worden?
25-10-2007, 11:27 door Anoniem
Het gaat om het opzettelijk bekijken van afbeeldingen. Als je dus een hele
rits thumbnails op een pc aantreft, maar niet een bewuste zoekopdracht
naar die afbeelding, of de 'full size' pics, is het aannemelijk dat die
afbeeldingen niet bewust op de disc zijn gezet of bekeken.
Alles draait om het aannemelijk maken van het al dan niet bewust
opvragen en bekijken van dergelijk materiaal.

- Rein
25-10-2007, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem
Het gaat om het opzettelijk bekijken van afbeeldingen. Als
je dus een hele
rits thumbnails op een pc aantreft, maar niet een bewuste
zoekopdracht
naar die afbeelding, of de 'full size' pics, is het
aannemelijk dat die
afbeeldingen niet bewust op de disc zijn gezet of bekeken.
Alles draait om het aannemelijk maken van het al dan niet
bewust
opvragen en bekijken van dergelijk materiaal.

- Rein

En wat als je pc gekaapt is waar toevallig ook nog eens een
kopie van je credit card gegevens op stond?
Een veroordeling op basis van verdenking ipv bewijs komt
soms wel erg dicht bij.
25-10-2007, 12:06 door Anoniem
Dan wordt de beveiliging van je machine dus een hekel punt want als een
x percentage van die malware niet herkend wordt. Hoe kun je er dan ooit
zeker van zijn dat je machine niet door een of andere gek die ook je cc
heeft, misbruikt wordt.

Kortom de markt voor absoluut 100% veilige machines neemt toe.

Die is deels te realiseren met image terugzettende solutions echter je kan
nog altijd slachtoffer worden van man of the middle attacks op wat voor
manier dan ook.

En hoe moet je trouwens weten of iets KP is als het bv <@grin@> een
misleidende weblink is naar "maturesex"?

Ik hoop dus dat naast die creditcard methodiek ook heel goed wordt
gekeken of dit echt met volle verstand en bewust door de "dader" is
uitgevoerd.

Maar ik heb helaas geen hoge pet van die europol en interpol ICT'ers als
ze bij MS een training moeten volgen.

1 onschuldige in de gevangenis is er er absoluut 1 teveel. Maar aan de
andere kant 1 schuldige in het wild is er ook 1 teveel.

Vind het wel een goed initaitef! Maar ik hoop dat ze de controles heel goed
uitvoeren!
25-10-2007, 12:07 door Anoniem
Dus de overheid is dan straks ook strafbaar, want die controleren toch die
plaatjes? Of zijn die gasten gevrijwaard?
25-10-2007, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het gaat om het opzettelijk bekijken van afbeeldingen. Als
je dus een hele
rits thumbnails op een pc aantreft, maar niet een bewuste
zoekopdracht
naar die afbeelding, of de 'full size' pics, is het
aannemelijk dat die
afbeeldingen niet bewust op de disc zijn gezet of bekeken.
Alles draait om het aannemelijk maken van het al dan niet
bewust
opvragen en bekijken van dergelijk materiaal.

- Rein

En wat als je pc gekaapt is waar toevallig ook nog eens een
kopie van je credit card gegevens op stond?
Een veroordeling op basis van verdenking ipv bewijs komt
soms wel erg dicht bij.

Dan moet je hopen op een goede onderzoeker. Maar goed, een
veroordeling is pas een feit totdat zoveel mogelijk aannemelijk is gemaakt
dat een persoon een actie heeft uitgevoerd, of het aannemelijk maken van
het omgekeerde.
Een 'verdenking' en 'bewijs' zijn twee compleet verschillende zaken. Laten
we hopen dat de rechtspraak zijn zaken goed voor elkaar heeft.

Maar je zal het vast met mij eens zijn dat deze nieuwe wetgeving een
goede zaak is.

- Rein
25-10-2007, 12:18 door Anoniem
Onzinnige symboolwetgeving. Ik heb liever dat pedofielen naar kinderporno
op een scherm kijken dan dat ze op straat op zoek gaan naar echte
kinderen.
25-10-2007, 12:43 door Anoniem
"Booten van een live cd en deze gebruiken om dergelijke sites te bekijken
slaat niets op en was tot op heden dus niet strafbaar."

Ook wanneer je een livecd gebruikt zal je een plaatje eerst naar je pc
moeten halen, voordat je deze kan bekijken, of het nou op een harddisk,
of in je werkgeheugen wordt opgeslagen.
25-10-2007, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem
Onzinnige symboolwetgeving. Ik heb liever dat pedofielen naar
kinderporno
op een scherm kijken dan dat ze op straat op zoek gaan naar echte
kinderen.

En hoe denk jij dat die afbeeldingen gemaakt worden?? I rest my case.
25-10-2007, 13:06 door Darkman
Door Anoniem
Onzinnige symboolwetgeving. Ik heb liever dat pedofielen
naar kinderporno
op een scherm kijken dan dat ze op straat op zoek gaan naar
echte
kinderen.
Om zo'n plaatje te kunnen zien is een echt kind misbruikt en
vernield voor het leven.
De gene die alleen kijken zijn net zo schuldig.
Vanwege hen wordt KP vervaardigd, niet door pedo's maar door
criminelen die geld willen verdienen.

Je moet dit bericht in combinatie bekijken met het nieuws
dat ze spyware(apparaten) willen installeren bij verdachten
van KP.
Je moet dus denken aan het bewijs dat straks aan de rechter
wordt gepresenteerd.
Ik kan mij voorstellen dat dat beelden kunnen zijn van zo'n
ziekeling, die tijdens het bekijken van KP (via Linux cd of
wat dan ook) door een verborgen camera wordt gade geslagen.
25-10-2007, 13:10 door Anoniem
Dit is de kern vd zaak:

Om zo'n plaatje te kunnen zien is een echt kind misbruikt en
vernield voor het leven.
25-10-2007, 14:50 door SirDice
Door Anoniem
"Booten van een live cd en deze gebruiken om dergelijke sites te bekijken slaat niets op en was tot op heden dus niet strafbaar."

Ook wanneer je een livecd gebruikt zal je een plaatje eerst naar je pc moeten halen, voordat je deze kan bekijken, of het nou op een harddisk, of in je werkgeheugen wordt opgeslagen.
Daar heb je opzich gelijk in echter als ik de PC uitzet is het werkgeheugen leeg en het bewijs dus weg.
25-10-2007, 14:54 door SirDice
Door Anoniem
Dit is de kern vd zaak:

Om zo'n plaatje te kunnen zien is een echt kind misbruikt en vernield voor het leven.
Hierbij ga je er wel vanuit dat er dus een vorm van sex is geweest. Dat is niet noodzakelijk om een afbeelding als KP te bestempelen. Bepaalde poses van een minderjarige is al voldoende (die hoeft zelfs niet eens naakt te zijn).
25-10-2007, 15:07 door fd0
Door Anoniem
Dit is de kern vd zaak:

Om zo'n plaatje te kunnen zien is een echt kind misbruikt en
vernield voor het leven.

En da's nou net het probleem hier in .nl maar ook daar
buiten. De PlucheZitters doen alleen aan symptoom
bestrijding en niet aan probleem oplossen !!
25-10-2007, 16:45 door Anoniem
Door fd0
Door Anoniem
Dit is de kern vd zaak:

Om zo'n plaatje te kunnen zien is een echt kind misbruikt en
vernield voor het leven.

En da's nou net het probleem hier in .nl maar ook daar
buiten. De PlucheZitters doen alleen aan symptoom
bestrijding en niet aan probleem oplossen !!

Dat is niet geheel correct want er is recentelijk Europa breed een soort
alarmcentrale opgesteld voor vermiste kinderen. Maar ik ben dr mee eens
dat ze veel meer moeten doen.

Door het kijken naar KP te verbieden vind ik dat ze preventief bezig zijn.

Als vader van 2 kinderen kan ik maatregelen tegen KP (dit soort
initiatieven) alleen maar aanmoedigen.

Maar het moet natuurlijk wel wettelijk gezien 100% waterdicht zijn opdat het
leven van onschuldigen niet vergruisd wordt.
26-10-2007, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem
Onzinnige symboolwetgeving. Ik heb liever dat pedofielen
naar kinderporno
op een scherm kijken dan dat ze op straat op zoek gaan naar
echte
kinderen.

Niet mee eens, na een paar uur porno kijken ga ik meestal
direct door naar de hoeren. terwijl ik anders me met dit
soort dingen bezig had kunnen houden.

Ooit rustig gereden na een lange GTA sessie ?

zien eten doet eten , en zo voorts.
26-10-2007, 12:18 door Anoniem
Degenen die naar dit soort shit kijken zijn sicko's in mijn ogen.

Ik vind het goed dat de wetgeving op dit punt wordt aangescherpt, al
bestrijd je hiermee de produktie ervan nog niet.
26-10-2007, 14:31 door Anoniem
"Daar heb je opzich gelijk in echter als ik de PC uitzet is het
werkgeheugen leeg en het bewijs dus weg."

En wat dacht je van verkeersgegevens die worden bijgehouden t.g.v. de
data retention wetgeving ? Al gebruik je een livecd, daarmee verander je
nog niets aan de gegevens die bij je provider worden opgeslagen omtrent
jouw internet gebruik.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.