De Nederlandse banken zijn gisteren een campagne gestart om de consument veilig online te laten bankieren. Volgens de banken is er niets aan de hand met de veiligheid van internetbankieren, maar moeten consumenten beter hun computers beveiligen. Daarom is men de campagne "3 x kloppen" gestart, wat staat voor "klopt de PC beveiliging", "Klopt de website", en "Klopt de betaling". Als "graadmeter" noemde ze het onderzoek van de Consumentenbond waaruit blijkt dat veel consumenten denken dat ze veilig zijn, terwijl dat niet zo is.
We vroegen Gijs Boudewijn waarom de banken, die allemaal achter de campagne staan, denken dat het dit keer wel lukt om de consument security bewust te maken, aangezien er al tijden van dit soort campagnes worden georganiseerd, met altijd nog zeer weinig effect. Succes is volgens Boudewijn niet gegarandeerd, maar je moet het proberen, je kunt het niet niet doen. De banken denken dat nu, vanwege het grote aantal gebruikers, het juiste moment is aangebroken. Toch willen ze in de campagne niet de gevaren noemen die gebruikers lopen.
Op de website 3xkloppen.nl wordt dan wel een checklist aangeboden met wat mensen moeten doen, maar niet waarom. Als je overal invult dat je het niet weet, wordt er aan het eind alleen geadviseerd dat je met een expert contact op moet nemen en op een aantal aandachtspunten moet letten. Daarnaast wordt het ook niet verplicht om de beveiliging op orde te hebben, en blijft men onveilig opererende klanten gewoon vergoeden. Dit in tegenstelling tot Nieuw-Zeeland, waarbij banken wel de beveiliging van hun klanten in het geval van fraude willen controleren.
De banken willen geen uitspraak doen over wat de veiligste vorm van internetbankieren is. Hierdoor kunnen er dus verschillen tussen de banken zijn als het gaat om de implementatie van twee-factor authenticatie of andere oplossingen. Het is voor de consument hierdoor ook niet duidelijk wat de veiligste bank is. Toch wil de Nederlandse Vereniging van Banken haar leden niet opdringen om een bepaalde methode te kiezen. Daar zijn de banken vrij in.
We vroegen de Postbank om commentaar waarom zij geregeld worden aangevallen. Volgens de woordvoerster had dat niets te maken met de TAN-beveiliging, maar met het feit dat de bank 3,2 online banking klanten heeft. De banken zien ook niets in het verstrekken van gratis beveiligingssoftware. Volgende week gaat Security.NL dieper in op hoe veilig internetbankieren is en met welke gevaren gebruikers te maken hebben en gaan krijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.