De samenwerking tussen de Mozilla stichting en Google kan ernstige gevolgen voor de veiligheid van Firefox-gebruikers hebben, zegt beveiligingsonderzoeker Christopher Soghoian. "Als een Firefox beveiligingsfeature voor de gebruiker het business model van Google bedreigt, dan moet de feature inleveren, en niet de zoekmachine." 56 van de 66 miljoen dollar die Mozilla vorig jaar binnenhaalde was van Google afkomstig. Ook zouden verschillende Google engineers veel tijd in de ontwikkeling van de open source browser steken. Verder betaalt de zoekmachine AdSense uitgevers een dollar voor elke Firefox met Google toolbar installatie.
De samenwerking leidt tot conflicten, waarbij uiteindelijk de veiligheid en privacy van de gebruiker wordt opgeofferd om de inkomsten van Google veilig te stellen. Soghoian noemt de twee onmisbare Firefox extensies, AdBlock Plus en CustomizeGoogle, die beide reclames blokkeren en de cookies van Google weigeren. De onderzoeker vraagt zich dan ook af waarom Mozilla deze anti-Google features niet standaard aan de browser toevoegt.
Ook de blacklist van Google roept vragen bij beveiligingsexperts op, als het gaat om betrouwbaarheid, aangezien Google aardig wat phishing sites host, maar niemand het durft om Google te blacklisten. "Nu Google de blacklists voor de nieuwe antimalware feature in Firefox 3.0 levert, kunnen we ons allemaal afvragen: Kunnen we Google vertrouwen?"
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.